AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
767

Bil utan dokumentation = Köp INTE?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
En importbil som gått några år i sverige men som helt saknar servicebok, är det något som man som köpare överhuvudtaget skall bry sig om att titta på?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Vad är det för bil? Årsmodell?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
om priset är rätt.
Ibland är det rent hysteriskt med tjat om servicebok, lämna in bilen på M test om den saknas.

Automat är bekvämt
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Var bara extra vaksam mot missljud etc. Kolla färgen på oljan (dra upp stickan) mm.

Dessutom skulle jag ta med i beräkningarna att göra en större service strax efter köpet, bara för att veta när det blev gjort senast.

Och som styrman1 skriver: Ett M-test är inte fel. Bilprovningen kan på vissa stationer utföra bildiagnos vilket kan vara ett alternativ.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Bilen är en 325 92:a, 18000 mil. Dessutom lite rost- och repskador. Det är begärt 45000 för den, men jag tror att det är prutbart.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hade inte betalat mer än MAXIMALT 30 000:- för en sådan bil. I ditt ställe hade jag letat vidare efter en felfri bil med dokumentation, det ska man kunna finna för cirka 45 000:-

Mvh,
Kalle
====
Min bil: Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
På en så gammal bil är skicket mycket viktigare än dokumentationen.
Iofs är väl alltid skicket avgörande men på en nästan ny bil borde dokumentation finnas...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Om en bil saknar servicebok så skall det vara kraftig rabatt om jag över huvud taget skall vara intresserad (har dock aldrig blivit det hittills). Dessutom skall man komma ihåg att en bil utan servicebok alltid kommer att vara mer svårsåld oavsett skick.

roadZter
Varför skulla man gå och köpa en bil utan dokumentation när det alltid finns samma bil med dokumentation?
Jo, när den är JÄTTEBILLIG!
30% under genomsnitt är högsta pris för en sådan bil..

Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
kilen: Exactly! Det finns alltid en orsak till varför serviceboken är borta...

roadZter
"En bil är aldrig bättre än det skick den har"..
Spelar det någon roll om bilen:
"bara sommarkörd av äldre präst", "en polis som vårdat den som sin ögonsten" eller ??
Ju äldre bilen är desto viktigare bör väl skicket vara. En bil som dokumenterat gått 10.000 mil men ändå har rost och diverse andra defekter är knappast intressant ändå Om inte priset motsvarar skicket..
Var själv en gång och kollade på en 635 - 84. Garanterade mil (9.000) och "enbart sommarkörd". Bilen var grymt rostig i framskärmar mm. Det visade sig att bilen kördes av en äldre herre som körde bilen in i November. Sedan ställdes bilen i ett varmgarage till våren..
Vad ägaren glömde var att spola bilen ordentligt ren under skärmarna och i november har man ju redan börjat salta...
Framskärmar och trösklar var i behov av utbyte. Så någon "enbart sommarkörd" pärla var det inte..
Självfallet skall en bil utan servicebok vara betydligt billigare än en bil i motsvarande skick OCH dokumentation. Frånvaron av servicebok innbär ju att man inte vet något av vad bilen varit med om. Värdera den som den långmilare den troligen är och dra av en rejäl hacka på detta pris.
Den dag Du skall sälja får Du räkna med att hälften av alla tänkbara köpare avstår pga frånvaro av servicebok.
Tänk Dig för, innan!

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har under min aktiva "bilahandlarkarriär" sålt ca 25-30 bilar.
Mina erfarenheter ang. s-bok, är att alla frågar efter den men endast ett litet antal kunder kollar speciellt noga i den.
Man går efter "känsla" och skick på bilen.
//Marin
jag har en bekant som har en sportbil -92 då han är helt väck på bilar o motorer så struntade han i att göra service på den i fem år.
När jag skällt ut honom så gick han till verkstaden som tömde den på tre droppar tjockolja.......
jag kan räkna upp tre- fyra på rak arm till som jag känner som gjort liknande saker.
Det är en risk med att köpa utan servicebok, vill du ha en motor som blivit behandlad på det sättet...

Länk
-BeeMWe-
Som ägare till min 5e: BMW på mindre än 2 år har jag dragit slutsatsen att det är skicket på bilen och inte om den har en stämplad s-bok som avgör om den ska hålla eller inte.

Jag hade en 320 88a där tidigare ägare fick renovera motorn för att toppen gick runt 14 000 mil. Snacka om kass även fast den hade full s-bok till 12 000 och halvdann därefter.

535an jag har nu har ingen som helst dokumentation från Tyskland(import i år) och det är den bästa bil jag haft hitils.

För övrigt kostar en s-bok 500 kr som upplysning för er upplysta s-bok fanatiker.
Visa användare
11
Laggy
535i -91
Jag håller med dig -BeeMWe-, serviceboken tycker jag inte har någon större betydelse, utan skicket på bil och motor spelar större roll.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Ja inte kollade jag s-boken när jag köpte min. Bad ägaren och köra in den på en gör det själv hall som man gick kolla bilen så grundligt som möjligt. Och kollade efter vikigaste. Men jag gick med en bunt med hur mycket kvitton som helst och papper. Fick en bra känsla av bilen efter jag har tittat på den och provat den. Och dom jag hade med mig tycket oxå att jag gjorde rätt i och köpa den. Han jag köpte bilen av var ärlig och berätta att högerhjullager är dåligt. så jag fick den biligare för det. Sen efter jag köpt och kommit hem så satt jag mig och tittade igenom alla papper vissade sig att det var full s-bok alla besiktingspapper gemom åren var kvar. Toppen var precis renoverad när jag köpte den oxå. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på en s-bok. Har kört över 1500 mil nu och inte ett enda fel maskinelt. skulle jag fått en dålig känsla skulle jag aldrig ha köpt den.
Visa användare
11
Laggy
535i -91
Bra teres...ännu en tjej som hajat vinken..=)
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Personligen skulle jag väga in vilken modell det är också. Handlar det om en M3, M5 etc. som har hög trimmningsgrad och ofta får slita hårt vill jag gärna se en ifylld servicebok då jag tror att dessa maskiner är känsligare.

T.ex. kan det ju vara så att en servicebok ifylld av ägaren själv kan vara ett nog så bra kvitto på en omskött bil. För även märkesverkstäder har måndagar och till och med rötägg som jobbar där. Även om dom bör hålla en hög standard. Jag vet att det finns flera på forumet som sköter all service själv och som har bilen som sitt skötebarn.

Så övrig historik omkring bilen kan vara nog så intressant. Slå en signal till vägverket och kolla med de tidigare ägarna så kan ni få en känsla för vad som hänt den senaste tiden i alla fall.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Det är ju lite skillnad om man är och tittar på en 325 -88 för 25' kr eller en M3 -98 för 225' kr. Men som jag sa tidigare så finns det nästan alltid en tråkig anledning till att serviceboken fattas, det skall ganska mycket till för att "slarva bort" en servicebok...

roadZter
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
En sak lär jag till lägga min kusin köpte en e36 325 med full s-bok i mycket fint skick. Toppen sprak inan en månads använde. Han gubbkör inte och inte heller tokkör. Så det spelar då ingen roll om det är full s-bok, har man otur så har man .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.