|
|
|
|---|---|
Leibel |
Har läst igenom import guiden (som får högsta bety, kanon guide!) Men.... : Behöver jag ha pass med mig, pratade med tulölverket å dom sa att sen shengen avtalet började gälla så behöver man bara ha ID med sig. Han sa även att det i princip inte fanns några tullstationer kvar längre. (?) Om jag köper gula importskyltar, blir de strul över gränsen till Danmark då? Förstod nog inte riktigt den delen i guiden. =/ tacksam för svar MVH Leibel |
|
Hej! kan bara besvara passfrågan- pass inom EU behövs ej- enligt Schengenavtalet, MEN.... det krävs ett internationellt id och ett sådant finns inte giltigt i Sverige ännu. Passfriheten är alltså en illussion. Ta med passet- annars blir det stora problem! |
|
Leibel |
ok, för denne "pass" kille sa att jag enbart skulle behöva ha med mig mit körkort å han va säker på det (fråga tre gånger) MVH Leibel |
|
Givetvis kan man chansa, men varför? Har Du inget pass? Har själv åkt en del charter inom EU. Visst förekommer det att gränspolisen inte tittar på passet, men.. Om Du blir stoppad av en tysk polis kommer han vilja se Ditt pass. Att då inte ha något kommer innebära komplikationer.. Skaffa ett pass så slipper Du trubbel. PS har Du inget pass och skall flyga- kommer du inte kunna lämna Sverige. Ring Arlandapolisen och kolla (gäller givetvis inte inom norden..) |
|
Leibel |
Är just arlanda polisen jag ringt till. Ska åka tåg ned å bil hem. Åker både tåg å bil genom danmark. När jag pratade med pass polisen så sa jag att det gällde över en dag. För jag försökte lösa ett tillfälligt pass. Nej äger inget giltigt pass just nu, ska till polisen i morrn å fixa ett men sånt kan ju ta mer än en vecka och jag ska åka på onsdag. |
| Precis som dekewi skriver så behöver du en giltig id handling. Inte ens våra nya "EU-anpassade" ID kort gäller som ID kort i Europa... När du skaffar exportplåtarna på Zulassunstelle kommer de att be om ditt pass. Mao: skaffa dig ett pass. Polisen på Arlanda ska tydligen kunna fixa temporära pass på skapligt kort tid. | |
| Håller med - skaffa pass! Även om du kan ha flyt och klara dig utan så vill du inte förklara för en irriterad tysk varför du inte har något pass. | |
|
Hur har du tänkt dig att exportregistrera bilen utan pass? /Simon |
|
Leibel |
öhhh, ja å nej kan man säga... förstår nu att det förmodligen inte går då =) Ska införskaffa ett pass i morgon |
Leibel |
nån som har något att tillägga om skyltarna nu när delen emd passet är avklarat? |
|
Min första BMW tog jag in med gula skyltar. Undvek danmark i och med det som står i importguiden om strulande danskar (tog färjan Travemunde/Lubeck-Trelleborg (dyrt, men behövde sova!) BMW #2 som inhandlades försågs med röda skyltar (lite dyrare, men det fick handlaren stå för!). Jag åkte genom Danmark utan att bli stoppad. Mao. köp röda skyltar eller ta färjan från Rostock/Lubeck/Kiel till Sverige. |
|
Leibel |
ok, vet du ungefär vad dom gick på dom röda? runt 3000 va? |
|
Jag är inte 100% säker, men jag tror att det snarare var 2000:- Pruta på bilen genom att låta bilhandlaren betala exportregistreringen! |
|
|
Röda 15-dagars skyltar kostar väl knappt 150 Euro. Det GÅR att få ut exportskyltarna utan pass. Men det gör det ju inte lättare precis. Ta med pass. |
|
|
Kollade just in mina papper från november 2002, då senaste bilen togs in. Röda skyltar 2st kostade då 231,77 euro. |
|
| För några veckor sedan så kostade de 103 euro plus några "tior" extra... kommer inte ihåg vad det extra var till. Men när vi löste ut skyltarna är jag säker på att de kostade 103 euro. | |
Leibel |
ok, 2000:- är ju inga stora pengar prutar inte på bilen, priset är redan uppgjort, jag tror inte han sänker sig mer, varför skulle han göra det, jag åker ju knappast 130mil hem igen utan bilen =) Tack iallfall för alla svar! Va och beställde pass idag så förhoppningsvis får jag det innan jag ska åka. =/ tycker nog att priset på skyltarna bode finnas med i guiden, skulle va bra även om dom inte stämmer till 100% |
Leibel |
Har pratat med en vän i tyskland och han hade ringt till Zulassunstelle och dom hade sagt att jag skulle behöva bland annat ett "Zollversicherungkarte" tullförsäkrings kort |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.