AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
291

Acceptera gamla däck?

Rosebuddy
Hej! Har precis köpt en 523 -98 från en aukt. BMW-handlare. Jag är grymt nöjd med bilen MEN vid närmre koll är framdäcken från -97. Förre ägaren bytte in bilen med slutkörda däck så det är BMW som satt på de "nya" gamla däcken. Mönsterdjupet är OK.

Det känns som ett tilltag av en mindre seriös handlare och vid första kontakten med deras fsg-chef hävdar han bara att "bilen är ju godkänd av SBP".

Det är ju framförallt säkerhetsaspekterna kring ett gammalt däck (6 år är väl gammalt?) som jag tänker på.

Har jag brustit i min undersökningsplikt ochfrågan är bara att lägga ner eller skall jag fortsätta driva frågan om att de bör sätta på dugliga däck.

Ett nytt(okört)däck som är rätt lagrat några år har nästan samma egenskaper som ett helt nytt,det är först när däcket är kört som åldringen tar fart.
Det är för övrigt en åldring som är rätt så överdriven under förutsättning att däcket är rätt lagrat,kan allt ligga några år med fullgoda egenskaper kvar.
Har det bara varit förvarat mörkt och svalt så är det ingen fara,och du kommer nog ingen vart hos handlaren om du inte kan påvisa något fel på något av däcken.

Henrik
Du kan ju altid ta upp det mad handlaren att du inte är helt nöjd med att ej få, som du uppfattar det, nya däck på bilen. När du menar nya menar du ju inte oanvända fast gamla däck.

Du kan ju kanske deala till dig en gratis oljeservice eller rabatt på nästa service om det nu är en Inspektion av något slag.

Är man ej nöjd har man ingen anledning att inte prata med firman. Man ska naturligvis lägga fram sin sak på ett konstruktivt sätt annars pratar du för döva öron direkt.
li
1.959
liste
535i -89
Köper du en begagnad bil så kan du inte räkna med att få nya däck, om detta ej överenskommits innan köp. Som jag förstår det så är däcken inte okörda, utan helt okej begagnade som är tillverkade -97? Handlarens enda skyldighet är att montera godkända däck på bilen, vilket han gjort, så du har nog tyvärr inget "case".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.