|
|
|
|---|---|
|
Såg i Mekonomen idag Länk att tändstiften är olika för modellerna. Nu undrar jag vad skiljer E-39 motorn 98 mot 99 K-Jörgen | |
| Enda stora skillnaden vad gäller sevnska årsmodeller är att M52 motorn fick dubbel vanos 99. | |
|
Bilarna från 99 har longlifestift som bara behöver bytas var 10 000 mil. (NGK BKR6EQUP: fyrelektrodsstift med mittelektrod i platina) EQUP-stiften passar de motorer som enligt specifikationerna skall ha NGK BKR6EK (äldre än 99). Fördel med EQUP: främst längre bytesintervaller (10 000 mil), även möjlighet till bättre tändning med fyra i stället för två sidoelektroder. Nackdel med EQUP: Dyrare (ca 150 kr/st), viss risk för att stiften bränner fast i toppen eftersom det är flera år mellan bytena. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man får tacka för informationen man är nämligen helt grön vad det gäller BMW och modell ändringar därför är detta Forum toppen. Man Suger i sig information hela tiden -jag såg föresten också att det var olika Termostater också K-Jörgen |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
M52TU dubbelvanos motorn har en annan typ av termostat, där termostat och termostathus hänger ihop, rätt vanligt att plasthållarna spricker invändigt och att termostaten lossnar. ///MVH Hasso Länk |
|
Njaa:))) FP |
|
|
Är det nägra andra större avvikelser på modellerna som man bör tänka på? K-Jörgen |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Egentligen inte mera än att du fick dubbelvanosen from 09/98 vilket gav högre vridmoment vid 500 rpm lägre varvtal. Sedan står det i min tyska verkstadshandbok att det rekomenderas 98 oktan till dubbelvanosmotorn medan min "gammelmotor" nöjer sig med 95 , men det ska man nog ta som rekomendation och inget tvång. ///MVH Hasso Länk |
Hittade mina ORIGINAL fabriksmonterade tändstift i en kartong NGK BKR6EK tvåelektrod det bästa är väl att det står BMW på ena sidan porslinet och NGK R1 på den andra sidan. :))) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, det är säkert en Bayersk arbetare som stämplar på "BMW" i fabriken i Japan! :oDDD Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag bytte på min satt det i såna stift! BMW NGK... :-) Antagligen är det BMW orginal men förhoppningsvis inte från fabrik, man får ju hoppas att någon bytt stift på 14000mil. De såg rätt OK ut vid okulärbesiktning. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Det är inte BMW original det är NGK original eftersom de är tillverkaren.:))) ///MVH Hasso Länk |
|
.....fast de är välsignade av BMW! :o))) Köper du stiften hos BMW, står det BMW på porslinet, köper du dem hos en biltillbehörsbutik eller liknande, står det NGK. På de stift som satt i min bil (fabriksmonterade) stod det BMW på porslinet och NGK BKR6EQUP på metallsockeln. Numer rullar den med "äkta" NGK-stift direkt från generalagenten KGK-Knutsson.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag syndade och satte i NipponDenso... fy mig... ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.