|
|
|
|---|---|
| Har man B-kort är det ju som bekant bättre att använda sig av en för liten kärra och köra med överlast än att använda en för tung kärra och därmed gå över 3500 kg. Men hur är det när man har E-kort? är det bättre att överlasta släpvagnen än att överskrida dragbilens max släpvikt? | |
|
Överlast ses som en mer ringa föseelse än olovlig körning. Om det är så du menar...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
nja..problemet är att jag ska hämta en bil som väger 1450 kg. Dragbilen får dra 2000kg. Jag har tillgång till två släp. Ett har totalvikt på 1500 kg och får lasta 1000 kg. Det andra har totalvikt på 3000 kg och får lasta 2180 kg. Eftersom jag har E-kort så spelar ju 3500kg:s-gränsen ingen roll utan frågan är ju om det är "bättre" att överlasta det mindre släpet eller att ta det större släpet och överskrida bilens tillåtna släpvagnsvikt . Med "bättre" avses ekonomiskt och körkortsmässigt..... |
|
|
I detta fall skall du ta det släp vars totalvikt (maxlast + tjänstevikt ) som stämmer med den last du ämnar lasta. Du skall inte använda ett lättare släp, det innebär ju att du tummar på konstruktionen för släpet, varma hjullager mm vid överlast. Då du har e-kort gäller det endast att se upp med bruttovikten (tillfällig last + tjänstevikt )på släpet du drar, att detta stämmer med max. släpvagnsvikt för din bil ( finns i regbeviset ). Vänligen Tommy NoFear |
|
|
Dodger> Det tunga släpet blir på tok för tungt, även om man bara räknar bruttovikten. (iaf över 2,2 ton) Nu ska jag inte svära på något här, men även med BE räknas väl totalvikten på släpet, inte bruttovikten. Alltså är det 2000kg totaltvikt som gäller, enligt vad jag minns. BE ger väl bara rätt att dra ett släp över 750kg som har högre totalvikt än bilens tjänstevikt, eller ett släp som gör den sammanlagda totalvikten överstiger 3,5 ton. Det lättare släpet blir ju ganska ordentligt överlastat. Konstruktionen kan ju tåla mer, om det handlar om ett viktmässigt nedklassat släp, som är byggt för mer än det är registrerat för. I vilket fall som helst blir det överlass, och ganska markant sådan. Jag skulle i ditt fall ovillkorligen hyra ett släp som får lasta bilen utan att överskrida 2000kg totalvikt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
-->Hangaround..med BE så räknas bruttovikten på släpet. Men det större släpet överskrider man ändå bilens släpvagnsvikt med 320 kg. Det mindre släpet är iof ett nedtypat släp (2000/1500kg)-->(1500/1000kg) så det lär ju klara lastvikten eftersom däcken som sitter på är för den högre klassningen, men även om man strippar bilen på batteri reservhjul mm mm så hamnar man ändå på några hundra kilos överlast. Ett 2000/1500kg:s släp verkar inte gå att frambringa på den här planeten och en "värre" dragbil lyckas jag inte heller hitta när nästan hela bekantskapskretsen är bortresta på semester...så antingen blir jag tvungen att överskrida släpets maxlast eller bilens max släpvagnsvikt, beroende på vilken kombination jag väljer...men det kanske går på ett ut vilket man väljer... |
|
|
Är du tvungen att välja mellan dom, och släpet är en nerklassning, välj det lättare släpet. Max dragvikten är ju satt av tillverkaren som en maxgräns för vad bilen klarar av, bromsar, koppling, drag osv. Visserligen finns det säkert säkerhetsmarginaler där också, men dumt att utmana ödet. Var dock beredd på att få lossa lasten, delar av plånboken och åka vidare med tom kärra om nån av dom få kvarvarande trafikpoliserna är ute. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Dodger. När det gäller tjänstevikten på ett fordon, om det nu är ett fordon som kommer att utgöra lasten för dig, tänk då på att dra ifrån allt som inräknas i fordonets tjänstevikt, dvs 75 kilo för föraren, minus vikten på olja, minus vikten på vatten osv, osv. Tar du med allt som inte finns på fordonet så reducerar du vikten avsevärt. Värt att tänka på. Vänligen Tommy NoFear |
|
|
tommysbmw, när man ställer upp en bil som last gäller tjänstevikten som står i regpappren även om du tar bort hela motorn mm. Fick jag själv bittert erfara då jag i panik skulle ragga ihop BE-kombination för uppkörning :-( Dodger, Att hitta ett släp att hyra som får lasta en bil på mer än 1020 kg är bara att glömma, iaf på de vanliga ställena. Återigen då jag skulle ragga BE-kombination, åker till macken(tillhörande ett stort konsortium) där de hyr ut stora bilsläp och får då veta att de inte hyr ut bilsläp för tyngre bilar än 1020kg, killen bakom disken skrattade och sa att enda bilen han visste om att man fick dra med deras släp var ford KA. Likadant hos deras konkurrent, undrar hur många som vet om det när de hyr släpen och kör tex en volvo 240? Ang BE och vikt: det är bruttovikten på släpet som gäller ex: Din bil får dra 2000kg lasten väger 1450 2000-1450 = 550kg vilket är högsta tjänstevikt släpet får ha om du ska köra lagligt. -Livet är orättvist och det skall övas! |
|
|
Dmi> Måste vart nån specialare för uppkörningen, antagligen för att dom hade dålig tillgång till våg. Polisen väger med portabel eller fast fordonsvåg och tar släpets maxlast och tjänstevikt från dess regbevis. Annars skulle ju till exempel vikten som står på en fraktsedel alltid gälla vid en kontroll, då bilens tjänstevikt är helt irrelevant när den är last. Den kan ju vara både tyngre och lättare än tjänstevikten. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Dmi: Vad bilens (lastens) registreringsbevis säger att bilen väger är totalt ointressant, bilen kanske inte ens har ett registreringsbevis...? Det enda väsentliga i detta fallet är bruttovikten! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"Domi" Nej det jag skrev gäller, fordonet är då en last och det är den faktiska vikten som gäller. Vänligen Tommy NoFear |
|
|
ingen som vet svaret på min ursprungliga fråga? om ett överlastat släp är bättre/sämre än överskriden släpvagnsvikt på dragbilen? ..kan vidare meddela att resan gick utan missöden och jag lyckades komma hem med överlastat släp, överskriden totalvikt på dragbilen och dessutom överskriden max släpvagnsvikt.... |
|
|
Kul att det gick bra,måste väl varit trevligare än när jag åkte hem med 700kg potatis i en renault4a då var det jordat=) Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Vad är maxlasten i en Renaultfyra, en potatis eller? :D Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Det är nog gränsfall med 2st,,,,, Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
700 kg potatis i en R4:a? måste ju ha varit så låg att det var gränsfall att den kunde användas som potatiskällare ju....som parentes kan jag berätta om en kompis till mig som tog ut passagerarsätet i en Duett och lastade en shetlandsponny...var nästan så att säga lite slagsida på den bilen.... ...inte lätt att vara laglig när man som i mitt fall kommer och ska hämta en bil + som försäljaren sa "lite extra prylar". När man börjar lasta så visar det sig att "lite extra prylar" innebär ganska precis vad man maximalt kan pressa in i lastkåpan på en King Cab. Som om inte det vore nog så säger han när jag med skohorn lyckats lirka in de sista delarna "- nu åker vi till brorsans garage och hämtar resten"(!?). Eftersom ni vet vad "lite extra prylar" betydde så kan ni säkert räkna ut vad "resten" betydde oxå..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.