AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
839

Skall tomgången pendla efter att batteriet har kopplats ur?

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag har bytt alla packningar på insugssidan och igår när jag provstartade bilen så låg först tomgången stabilt på ca 1300 varv. Därefter började den pendla mellan 1000-2000 varv, efter en stund blev pendlingarna intensivare med lägre varvtals sving, 1000-1500 varv. Jag lät bilen stå på i ca 3-5 minuter men det slutade aldrig.
Är det normalt att det kan bli så i början, eller är det något som är galet?

/Anders
Har bilen varit batterilös 30 min+ så nollställs styrenheten, det tar upp till 20 mil innan det "ställt in sig" igen. Pendlande tomgång mm skall vara normalt, dessutom kan det fixa andra småfel som ryckig gång mm. Så vänta några mil innan du börjar felsöka efter eventuella fel.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Ok, men bör bilen stå på tills allt har ställt in säg eller kan man köra som vanligt?

/Anders
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag tror inte att allt står rätt till. Tomgången pendlar från 1000-2000 och kan ibland sticka iväg till 4000 varv.
Med tomgångsmotorn urkopplad pendlar tomgången också men i ett lägre varvtalsreg. (700-1500)
Med luftmassemätaren urkopplad, går bilen jämnt men det smäller och har sig så man vågar inte köra på felläget.

Detta fenomen inträffade efter att insug + tomgångsmotor har varit urplockade och rengjorda. Alla packningar är nya samt dåliga slangar är utbytta.
Jag har varit med om en liknande sak tidigare och bytte då ut tomgångsmotorn. Då blev det bättre.
Min nuvarande tomgångsmotor är ca 2 år och har rullat ca 1500-2000 mil. Jag har rengjort den och smörjt upp den med 5-56.

Jag blir snart tokig och funderar på att byta ut hela motorn, men tycker att det är lite väl drastiskt.
Finns det nån som kanske har nån idé om vad det kan vara?

Jag är tveksam till att det kommer bli bättre efter "inkörning" 20 mil. Bilen är ej körbar i nuläget.

/Anders
320racer
hade en gamal 518i (86), tomgången var lite knepig på den, jag bytte tillsatsluftsliden, då blev den riktig. men vet ej hur det ser ut på din...
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Den är som jag nämnde ovan, 2 år gammal och borde fungera.
Si
765
Simon01
120dM -08
låter som du missat att koppla in slangarna som går in på undersidan i luftbälgen mellan insuget och luftmassemätaren. Precis samma symptom.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hade samma fel på min gamla 525 24V hade missat att sätta i en ganska så tjock slang under insuget...

/Daniel
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Tyvärr, men alla slangar sitter på plats....
/Anders
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Hmm, det var en packing till insuget som hade hamnat fel. Men efter att det är åtgärdat så går motorn fortfarande orent, men visserligen bättre än förut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.