|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta olja + sil i automatlådan oxh givetvis slick50 behandla lådan. Men vilken olja skall man köra med ? står ju i handboken + bentleyboken vilken olja man KAN köra med.,.. Men inte är det någon som häller i vanlig skräpolja i motorn.. näe alla kör ju med mobil1 super extra och castrol mega super etc etc... Tänkte att det måste finnas någon bättre olja till automatlådor en den rekomenderade standardoljan ? Någon som har erfarenhet av aljor och automater ? "Två ton annars får det vara för min del" | |
|
wadel jag gjorde det beryktade plastkulebytet på min 740ia-93:a och då fick jag klart för mig att använda ENDAST shells olja som tillverkas endast för bmw:s lådor inget annat och det är bara bmw som får sälja denna olja inte ens återförsäljarna fick sälja den till någon annan än bmw. Oljan heter LA2634 och bmw garanterar inte livslängden på lådan om du använder en annan + att en annan olja måste du byta efter ca 8000-10000mil med denna olja ska du aldrig behöva byta mer igen. Och om du vet att det är orginaloljan som är i lådan nu, och lådan fungerar som den ska så är alltså oljebyte i lådan ej nödvändigt. La2634 är skitdyr kostade för mig 210kr litern och jag behövde 10 liter till min ojljefiltret kostade original på bmw 360kr och packningen till min låda gick på ca 120kr original. Nu har ju du och jag inte samma låda vad jag förstått, men oljan som jag nämnt används i alla bmwslådor från fabriken när de tillverkas. |
|
|
tack för svaret ! "Två ton annars får det vara för min del" |
|
| Att oljan inte behöver bytas e svammel, den blir smutsig och slammar igen silar och ventiler. | |
|
Johan_S jag talar bara om vad killen som gjorde jobbet till mig sa och han har mekat och jobbat på BMW i 20år, men det är ju klart att för varje argument eller påstående så finns ju en/ett motsatt argument eller påstående det gäller ju bara att bestämma sig för vilket man ska tro på. Eller hur??? |
|
|
Jag brukar byta växelådsolja på alla mina bilar mest för att det är kul och för att jag råkar ha ett fat med automatlådeolja till bmw och ett halvfat med vanlig växelådsolja. Ny olja och slick50 gjorde susen på min förra 735ia , lådan kändes helt som ny efter 100 mils körning. innan klonkade den i sista växeln vid fullt spätt. (sparkomatic :-)) "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Man behöver inte så många argument för att byta olja i automaten, lamellrester i oljan kommer man inte ifrån, sen får lådan heta hur mycket -tronic som helst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.