|
|
|
|---|---|
|
Undrar om någon har eftermonterat en Navigator till e46? Konstnaden är jag intresserad av. Samt blir det bra eftersom det inte är byggt från början då bilen lämnade fabriken. Och måste man ha den dära fula fenan på taket? Det kan jag inte leva med! Om jag har förstått det rätt så går det på ca 40 000 SEK inkl arbete är jag ute och cyklar? Ringde min BMW handlare men dem verkade inte så sugna på att göra jobbet. Dem menar att det är ett mega jobb. Och kunde heller inte direkt säga kostnaden. Dem var i vilket fall som helst icke sugen på ett sådant jobb. PLZ: Säg inte att det är bättre att byta bil. Är ganska nöjd med min men saknar faktiskt en NAVI. Nu kommer skatten och sossarna ska betala min NAVI har jag fått reda på. Det luktar skatt tillbaka! Mvh Kristian | |
|
Det er ingen (untak finnes alltid) som ettermonterer orginal navi. Hvorfor? Jo, fordi prisen tilsier at det ikke er verdt det. Utstyret koster jo sitt, også kommer alle de timene med arbeid i tillegg. Du kan bare drømme om å la BMW gjøre det. De få som gjør dette, tror jeg gjør det selv. Anbefaler deg å vente med navi til du kjøper bil neste gang. I mellomtiden kan du ettermontere en den enkle typen navi som du får hos stereoforhandler. -Synd, men sant (i følge meg selv). Dette er min mening. |
|
|
Alf_VON_Sil: Jag har gjort det på min 528 (97), det tar mycket tid! Det blir exakt som original monteringen. George |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag har kollat upp hur mycket arbete det är att eftermontera radionavigationen som säljs som tillbehör, och bara beskrivningen var på 28 sidor! jag vet inte kostnaden på öret, men jag tror du får räkna med 30-40 timmars arbete (á 1000 kr på BMW) plus vad delarna kostar. Jag skulle absolut inte eftermontera ett originalnavi, pga kostnaden och strulet. Då är det bättre att montera ett tillbehörsnavi! För runt 20000 kr får du ett eftermarknadsnavi med mycket bättre prestanda, svensk text/tal och bättre funktionalitet. dessa är mycket enklare att montera, men är å andra sidan inte integrerade på samma sätt. Mvh Johan |
| Håller med Johan, och om du faktiskt måste ha original navi så ÄR det faktiskt enklare och billigare förmodligen att byta bil. Tyvärr. | |
|
Kan inflika att priset bara för navienhten i bakluckan (alltså minus kontroller/skärm i kupén) är mellan 16-17kSEK. Nu kan det ju vara så att de har ett paketpris, detta var alltså endast navienheten. |
|
|
Alf: Om du vill lägga mellan 40-50 kkr på ett sådant bygge är mitt råd att gå med i bmwsc och invänta en klubbkväll så att du får 20% rabbat, de rör sig ändå om 8-10 kkr. Du får väl anlita något navi snille såsom george för att hjälpa dig. Skatten kommer väldigt snart tillbaka och även jag tänkte öppna plånboken och inkassera iår :) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
Buspelle |
Visst går det att eftermontera en originalnavi. Har hört prisuppgifter på mellan drygt 35 och 45`, så det lär dock bli ungefär dubbelt så dyrt som med en eftermarknadsvariant, men betydligt snyggare. Tycker annars att handdatoralternativet med de senaste naviprogrammen med svensk röststyrning och bluetooth-GPS är ett tilltalande alternativ. Litet, smidigt, inga sladdar, ingen stöldrisk, kan användas till annat - internetuppkoppling i bilen t ex - förhållandevis billigt och fungerar av vad jag har sett otroligt bra. |
|
Men hade jag varit dig Alf hade jag sålt min bil, lagt till lite och fått en underbar 3 litersmaskin och då även med nav. Men de var ju sånt du inte ville höra :) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Tackar för alla svar. Är grymt sugen på orginal Navi men det är som ni säger det är tokigt dyrt, Orginal Freak som man är bäver det faktiskt en hel del att köpa någon typ av eftermarknads GPS. Då byter jag nog hellre bil. 60 000 SEK NAVI i min gammla bil eller 100 000 SEK i en nyare bil med 3 liter inkl navi. Buspelle: Detta med Blutooth GPS är intressant, då behvöer man ju faktiskt inte skruva fast det i bilen, och man behåller orginal looken. Handdator har jag redan en Dell AXIM X5 med 512 SD minne. Den skulle man säkert kunna använda. Såg på www.microhard.se lite grejer man kan kolla på. Länk Tackar för alla svar ska fortsätta att tänka på detta. |
|
Buspelle |
Titta på www.datanat.se och www.emtac.com. Dessutom finns det ju ett antal trådar om GPS i handdator på detta forum. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är du nöjd med bilen . så köp en navigationsprogram till Din handdator, funkar "lika bra" som en originalmonterad dvs med samma fel o brister:)) och kostnaden är "microskåpisk" i jämnförelse mot en originalmontard, dessutom kan du ju använda den i vilken bil som helst. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.