AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
694

OLJETÖRST!!

///M ax
Tjenare.. Jag har lite problem.. Dunderbumsn dricker MYCKET olja... Ungefär 1 liter på 200 mil.. Bakpartiet blir nästan kladdigt av allt oljespill... Det läcker ingenting från motorn.. Är det nån som har samma problem??
BMW-Yoda
Täppt vevhusvent? Så slut kan den väl inte vara.

BMW-Yoda
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det är en känt problem på E39 M5, speciellt de tidiga bilarna (99). Enligt BMW är det OK, det skall vara så.

På min bil fick jag en ngt mer normal konsumtion efter 1500 mil, jag antar att din bil redan gått så långt.
Min förbrukar dock fortfarande 1 liter på ca 300 -600 mil, lite beroende på vilken typ av körning man gör.
BMW-Yoda
Måste vara djävulskt jobbigt att köpa en ny modell, och sen få fylla på svindyr olja i samma mängd som motorer som är i renoveringsbehov. Hoppas att det går till sig fort.
M.v.h.

BMW-Yoda
Har man råd med den bilen borde man ha några slantar över till olja.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Suck!
Kanske är som så att om man betalar så mkt för en bil så borde man slippa oljeförbrukning, eller?
Oljeförbrukning förekommer alltid... Visserligen brukar alltid oljeförbrukningen ha en tendens att visa om en motor är i bra eller dåligt skick. Så har det varit i mitt fall några gånger. Men i M5 E39 så är oljeförbrukningen hög, vet inte varför, men inte är det p.g.a. dålig motor, Du Johann som äger en borde veta det! Finare motor får man söka efter. Min M5 som ni kan se har en hel del år på ryggen, men motorn är original (ingen bytesmotor) och gått rätt många långa mil, bilen är i topp skick och så även motorn. På 1.000mil behöver jag inte fylla en droppe olja, jag tror inte jag ens skulle hamna fylla mellan 2.000mil, men så långt går jag aldrig. Byter ca 3gånger olja på 2.000mil. Jag vet att många av mina polares M5 E34, kan mycket väl dricka 1,5-2l olja på 1.000mil, även om dom har en mindre körd och nyare. Kanske min råkar ha blivit extra bra ihoppsatt då den fick sig en liten suss... Dessutom kör jag alltid på Mobil 1 helsyntet.
Jag har haft rätt många båtar min senaste är en Chris-Craft men en 7,4l V8, den förra motorn svalde bra mycket olja kanske 1l på 10tim körning och den resulterade i en orgie av söndersmulade delar.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
BM,

Motorn är fantastisk men den drar för mkt olja, enligt BMW är det ok med upp till 1l/75mil. Är inte en enbart fråga om kostnad utan snarare att det besvärligt att kontrollera och fylla på olja samt att man måste hålla eget lager på oljan eftersom den knappt går att få tag på.

Min M3 drar inte en droppe olja.
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag säljer billig olja,låt det kleta på bakluckan.Här finns det olja minsann....
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Oljan har bara två vägar att ta sig till bakluckan....ett:från botten upp och förbi oljering-skrapring-kompring.två:från toppen förbi styrning-ventil....andra alternativ är minimala....renovera motorn....eller köp avfettning till luckan.
Wi
58
Wittel
750iL-96
Har hört att det är kolvringarna som släpper igenom oljan på M5 e39.
BMW har emellertid bytt leverantör av kolvringarna.
1 liter på 75 mil är helt otroligt på en så pass ny bil. För tankarna tillbaka på min gamla Zündapp där man hällde olja direkt i bensinen.

Cedex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.