|
|
|
|---|---|
|
Hej! Mitt varmgarage kommer vara otillgängligt under vintern. Kan man ställa av en fin M5a i kallgarage under vintern med gott samvete? Vad måste man tänka på? Rostangrepp? Fukt? Annars är det nån som har ett varmgarage i storstockholms området? så är jag intresserad. | |
| tjena peter eftersom vi bor på samma " ö " kan du ju kolla med hotellet som du ser från L-Ö bron, som har uppställningsplatser.... | |
|
fukt är värst, utan fukt är kallgarage bättre än varmgarage. Tyvärr för er tjockhultare så kommer ni aldrig ifrån fukten och att värmen går upp och ner kring 0 (=kondens). |
|
|
Hur illa är det egentligen? ska man börja oroa sig för rost? Jag ska ställa av M3an i kallgarage i vinter...det finns frostvakt så det blir ju inga höga minusgrader. Dock ska den ju inte så utan jag kommer att vara där mkt och bygga på den. Värmen kommer ju då gå upp och ner då man kanske ställer en fläkt där för att få upp lite värme ibland. Bor nere i småland och där går det ju upp och ner med tempen hela vintern... /Per |
|
|
småland? höglandet har ju stabil temperatur och inlandsklimat vilket är bra, kusten är mindre bra givetvis. |
|
| Jag ska också ställa min i kallgarage,och som Göran säger så är fukt det värsta problemet, se till att ha rutorna något ner vevade så att det blir ventilation i kupén men inte för mycket så att råttor kan komma och käka upp inredningen,har du rutorna stängda kommer bilen att vara helt grön i mögel när du tar ut den sen,det har alltid blivit så för mig när jag haft bilar som jag inte använder som stått över vintern,tänker dock undvika det med M5an. | |
|
själv dumpar vi grejer på gården i stugan utanför Jukkasjärvi. Om någon vecka är allt djupfryst fram till slutet av april, luftfuktighet konstant under 10% hela vinter. Rost o mögel vad är det :-) |
|
| Göran. Håller med dig i det du säger. Däruppe pendlar ju inte temperaturen hela tiden. | |
|
Låter skönt...då behöver jag inte oroa mig....jag har för tillfället ingen inredning i M3an som råttorna kan äta på =) Jag kommer vara där minst 2 dagar i veckan hela vinter och pula så det blir ju ventilation i kupen. Men rutorna får väl vara lite nere iaf. /Per |
|
sebbe_bmw |
En fråga ang min båt skall ställa in den i en lada nu...sitter en fast tank i den skall jag fylla upp den helt eller tömma ur all soppa.... Bor i Göteborgstrakten kan variera med tempen här nere lite.... Har tömmt den helt förut men vill veta vad som e bäst |
|
Kort sammanfattning av kapitlet "Avställning" i min manual: Förberedelser före avställning: 1 yttre och inre rengöring, kupé & motor. 2 Byte av olja och filter. 3 Kontroll/påfyllning av kylarvätska. 4 Kontroll/påfyllning av spolarvätska. 5 Fulltankning för att undvika kondens. 6 Ökning av däcktrycket till 3,5 bar. Före avställning: 1 Torka bromsskivorna genom att köra en stund med hand- och fotbroms på. 2 Parkera med ettans växel resp. "P" ilagd, dra ej åt handbromsen. 3 Demontera batteret, ladda det och förvara det frostfritt. Underhållsladda batteriet var 6:e månad. Låt din BMW-verkstad göra inspektion I inan bilen tas i bruk igen. |
|
|
alternativt kan man tömma bränslesystemet helt, dagens skitbensin (krackad och massa konstiga tillsatser) är aggresiv mot materialen, förstörde en förgasare för mig. Man kan palla upp bilen och ta av hjulen oxo för att undvika ståsulor och kontakt med fukt. |
|
|
Hej. Ska man verkligen ha så högt tryck. Vissa säger tvärtemot, att man ska ha lågt tryck. Nån med förslag? /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
lågt?... de låter konstigt, då lrä ju problemet bara bli värre... jag pumpar i minst 3,5 bars övertryck i mina innan avställning. /Jonas |
|
|
Oki. Så vad tycker ni jag ha ska för tryck på mina däck? Har 235-40-18. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
KaLLeSpeCiaaL |
Jag jobbar me däck REKOMMENDERAR på 17tum 4kg och 19 4,2kg luft NÄR NI AVSTÄLLER glöm inte lägga rätt tryck sen ni börjar köra bilen *ler* 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.