|
|
|
|---|---|
|
Bilen 325t-89,som efter ha stått still ca 3veckor gick bra i 10min sen försvann tomg, den går bra för övrigt börjar få slut på ideer nu.Saker som är kollade är tillsattsluftslid uppmätt yttre stift 40omh centrum till yttre 20omh=ok. Spänning i kontakt är ca9volt mellan mittre o yttre stift alltså något låg skall vara 10v vet ej om detta kan påverka så mycket. Har även provat sliden från 735an ingen skillnad. Om jag däremot ersätter sliden med en slang och simulerar strypning av luften genom att klämma ihop slangen så fungerar det ypperligt. Det jag inte hunnit kolla är temperaraturgivaren jag vet ej om den ska ha sån stor inverkan på tomgång så att den försvinner. Bilen är förövrigt ok med filter o dyl. //trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY | |
|
Efter ytterligare felsök så har jag kommit fram till komponentfel i styrboxen.Volten är för låg på ena stiftet till sliden 5volt så att den aldrig öppnar.Så nu är sliden ersatt med slang med slangklamma på mitten (så nu har man motronic med justerbar tomgång=). Söker box om nån vet nåt så hojta.325touring-89. Andra tips är välkomna. mvh//trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Ja då var boxen bytt eftersom det blev allt jobbigare att åka med denna pendlande tomgång. Så nu går bilen som en klocka igen till en kostnad av 400kr helt ok tycker jag. mvh//trucker Länk Länk NY |
|
zansibal |
jag vill återuppta denna tråden lite... Hur kommer man fram till att det är komponentdel i styrboxen??? Jag har också nämligen ett snarlikt fel på min tomgångsmotor och motstånden som jag mäter upp stämmer lika bra som truckers. Alltså jag vill kunna verifiera att felet ör i styrboxen utan att lämna in bilen på bmw-verkstad >> BMW = Beste Motoren im Welt << |
zansibal |
jag har förresten 9,5 volt på en av mätningarna i kontakten och bara 3,5 volt på den andra. det kan ju vara nåt som är lite skumt med detta... behöver hjälp snarast! >> BMW = Beste Motoren im Welt << |
|
Hur har du mätt avstängd el gående maskin,har du även ersatt sliden med en slang o kollat värdena vid vid gas o släpp.Annars så ser prob lika ut som min, dvs har du så lågt som 3,5volt på på ett av stiften så slår ju sliden i botten=ingen luft.När jag kolla efter komponentfel i boxen så använde jag kyla (spray) då gick värdet upp något ca 6volt tomgången var 400rpm dvs gick men knappt. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.