|
|
|
|---|---|
|
Tänkte skapa en ny tråd som handlar om e36 316. Har själv en -92:a och är _mycket_ nöjd med den. Självklart är det inget fartmoster, men det är inte direkt det man är ute efter när man väljer en sådan här bil. Vilka andra här har samma bil? Är ni nödja med den? Skulle ni vilja ha en starkare motor, eller räcker den som ni har nu? Några erfarenheter/tankar ni vill dela med er av? | |
|
har också en sån, maur.blå.met. vill ha lite mer orr ur motorn. annars nöjd med den, ska dit med en sänksats (30/30?) så att det blir mer "go-cart känsla". tycker att sätena i e36 är sköna. men det är förb***at snik med den stora klockan som sitter där varvräknaren egentligen <SKA> sitta "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
btw. sitter en 105 ampere valeo-generator på den, gött å finna när man ska köra många grejer samtidigt, batteriet laddas onödigt fort också "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
Okey, du har en -91:a ser jag. Hur är det med kamaxeln på den? Vad jag har hört slits dom enormt på M40-motorn. Själv måste jag nog byta min ganska snart, men priset sätter lite stopp för det. Hur har du(/ni) med rost på era bilar? Själv är min näst intill rostfri. Det är lite runt hjulhusen samt lite på motorhuven, men det har blärats (stavning?) och fixats så det syns knappt. Kan inte annat än att hålla med om att säterna i bilen är enormt sköna. Självklart inget om man jämför med nyare BMW-modeller, men för en 11 år gammal bil är det oerhört stark gjort! |
|
|
min topp är fräsch förutom standard-m40-tickandet. rosten ja det sitter lite ytrost på insidan av förardörren, men hallå den har ju gått 31760 mil sen -91, min bil har dessutom varit med i ett nybilstest mot alfa 155 som göteborgsposten gjorde -92, vilken bil fick fetspö tror du? "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
På skroten kan man hitta toppar som gått runt 15000mil för ca 2000:- inkl frakt. Vill man ha en som gått 6000 mil kostar det som en komplett renoveringssats till toppen ca 6500:- /Daniel |
|
|
Jag är grymt nöjd med min, med sänksatsen så ligger den som en tegelsten på vägen. Enda jag stör mig på är den j***a klockan som sitter istället för en varvräknare, men det skall fixas. Rostmässigt så har jag bara två 50-öringsstora fläckar precis vid främre hjulhusen, precis där saltet sprutar upp på vintern, det är dock löst med stänkskydden från BMW. Allt som allt: KANONNÖJD |
|
|
Jag köpte min -91a idag! så jag kan inte uttala mig så mkt än , har knappt kört den:) Är tänkt som en vinterbil, lite slit o släng om jag skulle få m3an såld. seastream styled |
|
|
Har nyligen köpt en 316 e36 -91 och är mke nöjd!!! Har dock inte hunnit köra den så mke då jag köpte den för 1 ½ vecka sen.. men inte så mke rost på den, nå små fläckar som går lätt att fixa.. är på jakt efter ny stereo, orginal stereon är ju inte för bra ;) men rätt bra för o va orginal.. |
|
|
Jah.. jag köpte min 316 e36 bara för att jag behöve någon billig bil att åka med fram och tillbaka till verkstaden där jag mekar v12:a och leker med e32or... Tycker den känns 100% snik och ibland är jag så trött på bilen att jag nästan köper en e32 osedd bara jag får en större bil. Den drar ju lite bensin det är bra , annars har jag inget positivt alls att säga. Det är en ENORM skillnad mellan en 316 och 320 av modell e36 , för å inte tala om 325an som är riktigt pigg. Ångrar att jag inte lade till en liten slant och köpte en 320 istället. Bilen har ju ingen varvräknare heller :-( säten är mycket ogästvänliga jämfört med de i e32:an , ljudnivån i coupe är hög och bilen verkar vara för lågt växlad ? nån mer som tycker att utväxlingen är för låg ? Till er som inte provkört annat än e36 316 kan jag bara säga att ni vet inte vad ni missar ! Körde kompisens e32 740 några mil idag och man vart ju som en ny människa efteråt då man vant sig vid att åka 316 sista månaderna... "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
>>wadel "Känner Du till en riktigt stor container ? Isf. vill jag kasta min bil där." Ser i din profil att du ägen en riktigt stor container, sen äger du tydligen en bil oxå men jag kan då inte förstå varför du vill kasta den ;o) Nej alvarligt så är en tidig 316 E36 ingen komfortkryssare, ljudisoleringen är sparsammare än senare modeller och på dom riktigt tidiga fanns ingen krängningshämmare bak... Standardutrustningen är mycket sparsam och motorvarvet blir en aning högt i motorvägsfart. På plussidan får man väl säga att det är bland dom snyggaste bilarna i sin prisklass och den uppmanar inte direkt till vårdslöshet i trafik och annat som kan kosta körkort mm.. Med det menar jag inte att det saknas körglädje, eller som min flickvän sa "varför kör du alltid fortare när vägen är kurvig?" Stolarna passar perfekt för mig fastän min rygg är väldigt kräsen på just sittställning och svankstöd.Hr inte hittat en stol som jag kan åka långt i hos nåt annat tyskt bilmärke,bland tidiga 90talare alltså.. |
|
|
"Containern" är bilen , och "bilen" är en plåtlåda! :-) Nä pluskontot är väll den billiga ägandekostnaden , men som sagt ingen varvräknare och högt coupeljud .. Faktiskt känns den mycket mera snik än den bmw520 1987 jag hadde tidigare , den var iaf hyffsat utrustad samt hade lågt coupeljud och mer kvalitätskänsla samt gick bra på vägen. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Har oxå en 316 e tok nöjd.. Men e det nån som har gjort något åt den otroligt häftiga klockan???? Vill ha varvräknare.. MIn soetis : Länk |
|
|
Mor och far har en 316 -94 och därmed med m43-motorn. Bilen har snart rullat 27 000 mil nästan helt utan problem. Det är klart att den är lite snikig, men det är väl lite därför 316 finns. Motorn känns och låter som om den var ny och det finns knappt någon rost. Kan även tillägga att det sitter varvräknare i den! För övrigt så byttes avgassystemet för första gången vid ca 24 000 mil, inte så dåligt va!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.