AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
331

Mer effekt ur 520i-89 och i så fall hur?

Visa användare
28
sangthip
520i-89
Undrar om det går att plocka ut mera ur denna motorn och vad som i så fall rekommenderas.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klart att det går!
Andra kamaxlar, extraktorrör, och mappning är väl det enklaste. Bara chiptrimning och eller sportluftfilter/sportavgassystem ger inte mycket mer än en tunnare plånbok och högre ljudnivå samt viss placeboeffekt på en såpass modern BMW.

Men i ärlighetens namn är det bättre/billigare att byta upp sig en eller flera motorstorlekar.

Som en mycket bra tumregel kan man säga att varje hästkraft som skall trimmas fram ur en sugmotor kostar ca 1000kr!

Finns rätt många trådar om trimning, om du använder "Sök inlägg" lite längre upp, kommer du åt dem. Trevlig läsning för resten av kvällen om du skall läsa alla dessa trådar! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
28
sangthip
520i-89
Tack Johan B!Anade vad svaret skulle bli.Jag byter motor om du tipsar mej om ett vettigt pris på en 2,5 liters(inkl.jobbet).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du byter enbart motor blir det problem i besiktningen om de upptäcker det! (vilket iofs är svårt att se)
Förutom motorn bör du även byta växellåda....

Lättast och billigast är nog att byta bil...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Sälj vagnen och inhandla en vassare...

MVH
Robban
Ac
143
Acer
520i -89
sangthip: Jag var också först inne på motorbyte, men insåg rätt så snabbt att det är inte värt och börja pilla på en 520 med motor byte mm i mitt fall, skulle jag haft 320 så skulle jag bytt för länge sen.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Japp, räkna lite på det. Om du säljer din vagn för, låt säga 20k och investerar i en 525 för 25k, så har du fått 41 nya friska hästar för ynka 5k. Lägger du lite till så kan du köpa en 91:a med 192 pållar. Knappast värt besväret/pengarna att försöka få liv i en gammal 520.

MVH
Robban
Visa användare
28
sangthip
520i-89
Tack till alla.Jag åker nog 520 en stund till och sparar slantar till en nyare.Speciellt tack till Copy.
Ha en bra sommar allihopa.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Ett tips är och ringa skroten och höra vad de ska ha för 2,5 om du lämna din 2,0:a i inbyte. skulle tro att det landar runt 5 tusen ink byte. Har flera kompisar som gjort så och fått garanti på den nya motorn. Det har hamnat runt 5' då.
jocker18@home.se
du kan köpa min 525á :P

Man kan ha roligt även med 525ór...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.