AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
360

Montera nytt chip

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Någon som har lite bra tips för hur jag ska montera nytt chip i bilen?

Koppla ur batteri?
Vänta tills de blir strömlöst?
Tror jag hittade själva boxen, till vänster mot kupén i motorrummet. Skruvade av några plastkåpor där och hittade nån box. Men hur gör jag sen? Eftersom det är ganska känsligt kanske så vill jag gärna veta hur man gör innan man pillar för mycket...

Tänka på något före och efter?
Hello..

Skruva upp locket på den stora svarta boxen på vänster sida närmast framrutan. I den finns en silverfärgad box (oxå närmast framrutan) ta loss clipsen och dra ur den ur fästet. När du lossat den så skruvar du isär den med torx-nycklar. Inuti den sitter ett chip med en liten plastkåpa över sig. (Detta är det enda chippet som går att ta loss, iallafall på min bil) Ta loss kåpan och skriv upp chipnumret. Sedan monterar du tillbaka allting. Är du osäker på vilka nummer du skall notera så ringer du till JWR (om det är det chippet du skall ha?) så hjälper de dig med de första siffrorna och allt blir lättare. När du sedan ringt och lämnat chip och boxnummer till JWR så är det bara att vänta några dagar till du får chippet och göra om allt igen ;-

Hoppas att detta inte blev för luddigt?

Lycka till!

Mvh SD
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det sitter nog inte riktigt samma på alla bilar. Min box é liksom bakom en kåpa in under framrutan.

Men ska man lossa batteriet först och sen dra ur strömmen till boxen?
Sen dra ut den och pela upp den...?
Fattar att det är känsligt för statisk elektrisitet men jag har inte vetat om man ska göra strömlöst en längre tid så kondingar och sånt får ladda ur sig.

Tack annars för en bra förklaring. Dock blir det inte JWR :-)
Begagnat eller Qvarnis...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Koppla ur batteriet
Jorda sig... (ta i chassit)
Lossa kåpan till vänster mot passagerarsätet
Dra ut hela boxen (kanske lirka lite)
Dra upp bygeln och lossa kontakten

Faktist enklare än jag trodde...
Trodde det skulle va en massa meck för att få ut boxen.
De va ju bara att dra den rakt ut typ ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.