|
|
|
|---|---|
|
Efter att jag läst ett antal inlägg om dessa fantastiska syntetoljor på detta forum samt att jag inte är lika imponerad av dessa utan tror att det är så att många unga BMW ägare går på oljebolagens reklam om dessa fantastiska och svindyra syntetoljor man tjänar säkert tio gånger så mycket på varje liter syntetiskt framtagen olja mot jämfört med en mineralolja av hög kvalitet. När jag besökte senaste deltävlingen i svenska långdistanscupen SLC beslöt jag mig för att göra en liten undersökning om vilken olja teamen körde på långdistansracing måste väl ställa mycket höga krav på motoroljan. Jag frågade 20 team vilken motorolja dom körde på och endast två körde på syntetolja och det var team som körde i den rena standardklassen alla andra körde på mineraloljor av racinkvalitet 20/50, 10/60 samt några på sk raka 50 oljor vanlgaste fabrikat var Qaker State, 76 och Valvoline. Nästa tävling var Dragfestivalen på Mantorp Park och nu kollades Top Fuel bilarna med 5000 hästars motorer nu måste man väl använda sig av de fantastiska syntetoljorna men nej inte ett enda team. Oljorna man använde sig av var Qakerstate,76,Valvoline och hör och häpna en Statoljolja som kallas mineral classic 20/50. Jag har även varit i kontakt med ett antal kända motortrimmare med lång erfarenhet två rekomenderar Quakerstate 20/50 mineral racing och en Duckhams 20/50 mineral racing | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo men visst , men vi åker ju inte med racermotorer, utan standardmotorer under normala förhållanden samt att racermotorer får nya olja efter varje tävling så kostnaden för dom är betydligt högre än normalbilisten som kör på syntetolja som ska klara serviceintervaller upp till 2500 mil och ska funka ned till -30-40 grader. Då får man tälja 20-50 oljan med morakniv olika motorer kräver olika oljor helt beroende vad dom används till. .Varför inte använda delsyntet:)). ///MVH Hasso Länk |
Jim |
Volvo ,BMW och många andra märken tankar i castrol10W40 helsynt ifrån fabrik och vid märkes service, varför tveka?? De som åker racing kallstartar ju inte sina race-bilar varje dag hela vinterhalvåret tex, det är ju lite skillnad på en toppfuel o din svensson bil el? Syntoljan är ju framtagen för std gatbilar som används dagligen med mycket start stopp. Följ din bil / märkesverstads rek. Mvh Jim |
|
Om man är beredd att varmköra motorn på tomgång eller extremt låg belastning till oljan har nått drifttemperatur (ca 80 grader eller mer), byta olja efter varje körning, renovera motorn minst en gång om året etc. är väl en speciell mineralisk racingolja OK....! Det går inte att jämföra racingförhållande med vanlig trafik. Men för att föra ditt resonemang till sin spets: Alla F1-stall använder helsyntetiska oljor med ungefärlig viskositet 15W30. (en högvarvig F1-motor tål inte tjockare olja!) De oljorna som oljebolagen definitiv tjänar mest pengar på, är de simpla raka mineraliska oljorna som sedan säljs till kraftiga överpriser för användning i allt från gräsklippare till amerikanska lågteknologiska MC-motorer och diverse veteranbilar. ;o) En syntetolja är mycket dyrare att tillverka än en en tekniskt simpel mineralolja, därav det högre priset. Tyvärr är konservatismen och övertron på amerikanska mineraloljors egenskaper rätt utbredd i racing- och verkstadskretsar. Troligen handlar det om en kombination mellan okunskap kring hur moderna oljor fungerar och gamla negativa erfarenhetar från de första syntetoljornas introduktion för drygt 30 år sedan (de oljorna hade vissa brister som i vissa fall kunde leda till mekaniska problem). En mineralisk/delsyntetisk racingolja är tillverkad för att fungera bra i ett väldigt smalt temperaturområde eftersom man har prioriterat bort kallstartegenskaper och långtidsegenskaper. Det kan finnas en viss vinst med att använda oljor som inte har mycket VI-improvers (ett additiv som ger bredare viskositet på oljan (tunn när kall och tjock när varm)) eftersom detta additiv i vissa fall kan ge en något svagare oljefilm under extrema driftsförhållanden (höga varv/högt tryck). Generellt kan man sätta lite siffror på syntetoljans positiva egenskaper gentemot mineralolja: * Ca 50% högre värmetålighet utan att brytas ner och orsaka koksning (förorena motorn invändigt). * 40-50% lägre friktionstal. * Ca 40% starkare oljefilm. * 2-3 gånger så lång tid innan oljan är så nedbruten att den måste bytas. * Överlägsna kallstartegenskaper (alla temperaturer under 80 grader oljetemp). Vid kallstarter sker ca 90% av allt motorslitage i vanliga motorer. Måste nog säga att ditt resonemang haltar lite JanneA, även om du säkert har rätt i att de stall som du har frågat har gett dig de svar som du skriver. Det som gör mig lite fundersam är om det överhuvudtaget finns mineraliska oljor med ett så brett viskositetsområde som du anger (främst 10W60). Kanske handlar det om begreppsförvirring och/eller oklarheter vilken olja som verkligen används i stallen... Statoil mineral classic 20W50 har jag inte hört talas om tidigare (det finns en mineral classic 10W40) men det kanske handlar det om en olja som säljs via speciella kanaler!? Däremot har statoil en syntetisk racingolja med 25W50-viskositet. Inte minst Dragracingstallen brukar ha sponsorkontrakt med amerikanska oljebolag eftersom sporten traditionellt anses vara "amerikansk"... De flesta racingoljorna som nu finns på marknaden brukar vara antingen hel- eller delsyntetiska. De stall som i racingen inte har sponsorkontrakt kanske finner det för dyrt att använda syntetisk olja eftersom man byter så ofta...!? (inom dragracingen byter man oftast olja efter varje fullgasrepa!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
max f |
tycker hassos alternativ låter väldigt bra, jag har fått lära mig är man osäker på vilken olja som är i motorn så kan man hälla i delsyntet för att den blandande sig med både mineral och syntet tror jag det var. |
|
Mineral- delsyntet och helsyntetisk olja är alla fullt blandbara med varandra! Delsyntet ligger mellan mineral- och syntetolja både prestandamässigt och prismässigt. Alla är inte beredda att betala för "den bästa oljan" utan väljer lite lägre prestanda. Ungefär som inte alla är beredda att betala för en BMW, vissa kör därför Volvo och en del kör Opel.... ;oDDD Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ser man vilken försvinnande liten del av drifts- och ägandekostnaderna oljan är i bilägandet, så är det inte svårt att motivera en syntetolja, speciellt med tanke på siffrorna Johan B (titta, rätt bokstav den här gången:) presenterar ovan. Om man bara tittar lite snabbt på förra året, då jag körde 2400 mil. Två oljebyten, runt 900-1000:- per styck i egentlig kostnad. (Castrol RS, heltsyntetisk) Nu kom jag genom kontakter över oljan gratis, men samma olja hade hamnat i motorn även utan dom kontakterna. Bensinen kostade under året runt 23000:-, försäkringen 6000:-, kamremsbyte, vattenpump och annat kul 7-8000:-. Sen slitaget på däck, värdeminskning och så vidare. Så att lägga dom extra hundringarna på en helsyntetisk olja är en fis i en zeppelinare. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
jag resonerar i alla fall så här. jag kör hellre på en lite billigare olja och byter oftare än att köra 2000 mil me en svindyr olja. Det är när smutspartiklarna är större än oljefilmen som det börjar käka på diverse delar. Once a beamer allways a beamer Länk |
|
| min bmw mekis säger att min m5a 92a endast ska framföras med en ren "bra" mineral olja 10w40...han har 25 års erfarenhet av bmw´s fel o brister, och dessutom körde han rally förr ihop me min far..så jag litar på honom till 100% | |
|
LP-skivor av vinly är det enda som gäller... Det bara SKALL vara förgasare, sådär insprutning det kan ju inte vá nåt Dricker bara Loranga och brännvin special, såntdärna vin verkar tveksamt och så får man bara huvudvärk av det. Grejer gjorda av "Plastik" är inget att ha, de går bara går sönder Opel Rekord är den bästa bil som byggts. Raketost är gott! Multigrade olja verkar nytt och osäkert Syntetolja går inte att blanda med annan olja och gör att motorn skär bums ...och det var bättre för - ju förr desto bättre! ;) |
|
|
Är inte Opel Rekorden det? :D Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Balmgren: Så sant. Utvecklingen går framåt. Syntetolja ÄR bättre. Förresten, det är fan inget fel på Loranga & brännvin! :-) :-) :-) "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Kan säga att när jag stoppade i min beggade motor var den "ren" under ventilkåpan. Farsan kom över en billig olja. ELF competition sti 15w40 tror jag det var, delsyntet. Körde med den knappt ett år. Tror inte att det översteg 1000mil. Då jag skulle hinka ner turbo motorn jag byggt (rennoverad=pump, ram - vevlager, ringar topp osv osv.) Lyfte ur motorn som hade ELF oljan. Tänkte att jag skulle ta lös ventilkåpan och se hur det såg ut. Jag höll jävlat på att ramla baklänges.....den såg ut som en gammal merca diesel. Svart och jävlig. Pratade med farsan och sa att han aldrig mer skulle köpa den där skiten! Då jag var in på butiken där farsan köpt oljan snackade jag med en som håller på lite med rally och frågade vad det var för jävla skit olja dom hade? -Jaa....ja brukar då inte rekomendera den där. Okay okay.....inte försäljarens fel men motorn var inte vacker. Så då bestämde jag mej att inte slå i nå skit så jag köpte Castrols 10w60 helsyntet. Visst...dyr men man betalar ju inte fullt pris på den =) Får se hur den sköter sej.....ska nog inte vara några problem. Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.