|
|
|
|---|---|
|
Först och främst! Ett stort tack till alla er som bidragit med tips och råd här på Forumet och via Mail! Mina resultat från senaste Besök hos Sbp:CO 0,0 HC 0,62 CO2500 0,0 LAMBDA 1,00 Det sista ingreppet som gjordes var byte av katalysatorer med Ricos hjälp.I morse tog jag ett snabbt beslut att inte köra med bränsle varianter utan tankade vanligt och ingen överdriven varmkörning.Besiktningsmannen gjorde en snabb total besiktning där allt stämde och kände på kattarna innan testet,konstaterade att de inte var helvarma,erbjöd sig att testa både kallt och varmt men efter som det var ok värden direkt så erbjöd han mig att komma in vid ett annat tillfälle när jag tömt "hela" avgassystemet på sot och partiklar och få nya värden,bör bli något lägre. Tilläggas bör det faktum att det är mer tryck från avgasrören både vid tomgång och högvarv samt att "bluddret vid stillastående varvning har minskat betydligt,finns dock lite kvar(säkert nåt annat fel).Är nu övertygad om att jag gjorde rätt i att beta av orsakerna en och en istället för att bara lämna in och låta nån fixa det hela. Kostnaden för HC problemet blev ca:4000:(ej kattar)dom hade jag ändå,tillägas bör att jag köpte tändkablar och kattar hos Pär PÅ ECP. Nu väntar en utredning på hur man renoverar kattar,jobbar med kök och det har visat sig att sotarna använder sig av ett lösningsmedel som är perfekt i detta avseende vad det gäller sot,fett och i viss mån aska,ska marinera mina gamla så får vi se vad som händer.Vi hörs Mvh Dic. | |
|
Bra att det fixade sig för 750:in! //Schnitzer _____ Länk |
|
|
Glömde en intressant notering:De gamla kattarna vägde ca:1,5kg mer än de nya. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Som sagt Dic........ nu leker livet för Bison igen!! MVH /// Paap R |
svardska |
DIC! VID VILKET VARVTAL MÄTTE DOM HC? OCH VILKET O2 VÄRDE HADE DU dvs oförbränt syre i avgaserna. MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Har inte Svardska farit Norröver? Det var på tomgång,tittade oxå vid 1500varv,då sjönk det betydligt. Står inget om O2 värde på mitt papper,har jag missat nåt? Mvh Dic. |
|
svardska |
Det har blivit förskjutet nån v pga omständigheter. Tomgång säger du! jag var till en verkstad och bad dom köra en avgasanalys åt mig i går och dom mätte vid ca 2000rpm och fick HC värde på 006 jag ifrågasatte det och dom sa att man ska mäta så!! vid tomgång hade jag ca 114. O2 kanske inte SBP mäter men det kan i alla fall indikera om man har läckage framför och upp till en meter efter kattarna. Håller på med stiftbyte nu så blodvite uppstår. Sen har jag funderiangar över kablarna! Hur kan det komma sig att högre ohm(alltså högre resistans, motstånd) kan vara bättre. En kabel med 5 ohm måste ju vara bättre än en med 6? Det räcker att vara rörmockare för att förstå det!!! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Just gränsvärdet 100 är vad jag förstått bestämt från Sbp att det skall mätas vid tomgång,har en känsla av att Jesperado kan ge ett bra svar på det och om O2 värdet. Angående kablarna så har stifthatten 4ohm och fördelar hatten 2ohm plus att kabeln ger lite.Jag bytte och mätte alla kablar och de som låg på 5,3 visade sig fungera mycket sämre jämfört med de som höll 6,21 ohm.Paap var är du?Kan kanske behövas en orsak och verkan förklaring här. Mvh Dic. Ps.Gick det bra med stift bytet.Ds |
|
|
Kolvätena mäter man alltid vid tomgång, på högre varv försvinner dom i stort sett alltid helt, oavsett värdet vid tomgång! Syrehalten mäter man inte vid en kontrollbesiktning, inte mer än att det ingår som en variabel vid uträkningen av Lambdavärdet. Vid en felsökning är dock syrehalten ovärderlig, så skulle man få felaktiga avgasvärden vid kontrollbesiktningen bör man anteckna syrehalten också, eller be besiktningsteknikern om hjälp om man själv inte kan läsa av mätvärdena! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
svardska |
dic. stiftbyte! fy * vilket skitgöra, montera ner halva bilen och ändå riva sönder bägge händerna plus underarmar. Saknade en kort förlängare med ledad 1/2" fäste, så nu vet man vad man ska köpa i alla fall. MEN motorn fick en mkt lungnare och jämnare gång efter byte + att den svarar på gas som en motorsåg. Dom gamla stiften var helt slut 1,2-1,5 elektrodgap, men jämt ljusbruna alla 12. Jesperado! Ser att du jobbar på sbp så jag tror dej, tyckte väl att det verkade konstigt att inte mäta vid tomgång. Nu fattas bara Paap´s åsikt om ohm! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Svärdska! Drar din Bison mycket olja?Allting är väl relativt men Pär på ECP ansåg att en M70 i mycket god form ska ligga på 1Liter!!!! olja på 1000 mil.Själv är jag inte ens i närheten av de siffrorna.Vad jag vill komma åt är det här med ventiltätheten,styrning,samtidigt har Paap en väldigt god idè om spridare och datorstyrning att det kan ge en för fet blandning.Vad kan det annars bero på med högt HC när tändningen är som den ska? Syre halten visste jag inte om så tack för tipset. Stiften är ju inte roligt men det fanns en länk på forumet som borde finnas på mektips, nån Holländsk tror jag det va,heter Johan & Jean`s,tror man får plöcka bort en hel del om det ska bli bekvämare.Var är Paap? Hörs Mvh Dic. |
|
svardska |
Nej min drar ingen olja knappt, fyller på ett par dl varannan månad och kör ca 3000mil per år. Spridarna är ju däremot intressant och måste utredas vidare, har en extra uppsättning som jag tänker låta grilla i vinter så får vi se om det hjälper nåt. J&J från Hollan är antagligen undernärda dvärgar på 10 kilo styck för det är den kroppstorlek som behövs för stiftbyte på en 12á. Inte mina 155 kg med armar som överjästa meatloafs. Paap är nog ute och fiskar om han inte åkt till Knutstorp! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.