AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
457

Värde 320d Touring -00?

Funderar på att byta till en nyare BMW och sälja nuvarande privat.
Vad kan jag begära?

320d Touring -00
16000 mil
Stålgråmet / svart tyg klädsel
Sportstolar
Komfortpaket (manuell klima, multiratt, 15"lm-fälgar, larm, farthållare, Business CD)
Avtagbart drag
Elmotorvärmare + k-uttag
Armstöd fram
Vinterdäck
Full BMW service.
Två ägare med mig.
Svensksåld (stolsvärme, ASC+T)

Lack och inredning är i normalt skick (några stenskott/mindre repor finns), framrutan är dålig, allt fungerar och bilen går bra.

Tack för hjälpen,

/ T

or
725
oreo
323i -85
En svensksåld 320dT med sportstolar, drag, vinterdäck och motorvärmare skulle generellt sett vara attraktiv på marknaden idag. Hade du haft 6-8000 mil på mätaren så tror jag att du hade kunnat få ut mellan 180-190' för den om du hade haft tid att vänta. När bilen istället gått 16000 mil så minskar marknaden för den eftersom många drar öronen åt sig när bilen gått så långt. Om du har tur och hittar rätt köpare, som värderar att bilen är svensksåld högt, så kanske du kan få runt 155', men risken är att du får krypa ner åtminstone 10' till för att få den såld.
Kowalski
Hej

Scannar regelbundet efter E46:or och tror att oreo's värdering stämmer rätt bra som slutpris vid försäljning. Dock är väl dieselbilar i allmänhet inte lika heta på begmarknaden för normalbilisten pga rådande skatteklimat i sverige (tyvärr)? Kan dock ha fel på denna punkt.

DEt som talar för för din bil är att den har "rätt utrustning" och få ägare. Avtagbart drag och bekväma sportstolar är stort plus, borde värderas högt av en barnfamilj som letar bil. Möjligen kan avsaknaden av skinn påverka negativt men vad jag har förstått är detta mer ett krav på premium modellerna (328 ex)

Viktigare tror jag i så fall är om DSC finns. Med tanke på alla diskussioner som sker inom motorpress/TV lär nyare bilar utrustade med DSC vara betydligt mer lättsålda än de utan. Själv skulle jag hellre välja en bil med sportstolar i tyg och DSC än att stekas på svarta standard skinnstolar med enbart ASC.

Lycka till!

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Oreo och Kowalski, tack för det!

Givetvis drar de många milen ner antalet intressenter och priset. Jag kör 17 mil per dag på motorväg till och från jobbet, använder dessutom motorvärmare vintertid både hemma och på jobbet, sådana mil sliter ju mindre på bilen än harvande i stan.
Men jag borde kunna testa att annonsera runt 150' då kanske? Får jag därikring är jag nöjd och har åkt billiga mil faktiskt... Vad ska man köpa för att lyckas med samma bedrift igen tro?

Dieslar är väl främst intressanta för långkörare som jag själv, och jag tror att vi är ganska många trots allt?

/T

Ps. Skulle aldrig köpa en "trea" utan sportstolar, de vanliga passar mig inte alls. Skinn ser ju helt klart flott ut, men ska man åka i bilen året om och inte bara stå och glänsa utanför nåt klubbhus är det skönare med tyg ;-)
or
725
oreo
323i -85
Kowalski:

Med attraktiv på marknaden menar jag dieselbilsmarknaden. Dieslar är som du säger inte så attraktiva för bilköpare i allmänhet utan de köps och säljs istället av en mindre grupp av aktörer som är relativt stabil både i storlek och köpkraft. Inom denna grupp så menar jag att E46 dieslarna är attraktiva. I och med att marknaden för dieselbilar är relativt liten kan det dock ta längre tid för köpare och säljare att mötas och för att få ut rätt pris bör man dock ha litet tid på sig att sälja bilen. Annars kan priset blir mycket lägre än vad man borde kunna sälja den för.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Klockren bil som drar 0.5 landsväg utan problem:) 149k kanske kjanva bra?
Asken
or
725
oreo
323i -85
titan8:

Vi satt tydligen och skrev samtidigt. Låter som en bra ide att prova med 150' och se vad som händer. Du borde ha rimliga chanser att få den såld relativt lätt för det priset. Har själv kört en del billiga mil i 320dT och de var angenäma! Jag planerar att köpa en E60/E61 530d och hoppas på att den kommer att hålla värdet bra. Om man läser både svensk och utländsk motorpress samt lyssnar till de som provkör bilarna så verkar det som det är denna modell som är roligast att köra. Det lär inte säljas allt för många sådana nya i Sverige. Möjligheten finns alltså att marknaden för 530d kommer att expandera framöver och därför tror jag att de som säljs i Sverige kommer att hålla värdet relativt bra.
Oreo, skulle gärna åka i en E60 530d, tycker att den är snygg och verkar imponerande på många sätt i de tester jag läst.
Tyvärr blir det för mycket pengar bundna och värdeminskningen när man kör så mycket som jag gör blir alltid procentuellt hög (=många kronor på en 450' bil). Efter två år och 8-10' mil kanske man skulle få ut 250-300', ett tapp på 150-200' jmf med 30'-40' på min 320d under samma betingelser (en helt annan bil dock). 530d E39 känns lite gammal.
Kanske blir det en nyare (02-03) 320-330d, eller i värsta fall ett annat märke.

/T
or
725
oreo
323i -85
T:

450' ar en ratt sa valutrustad bil. Grundpris (och en grundutrustad E60 ar helt OK med lader etc) ar 390' och med rabatt (gar att ga med i organisationer med avtal som ger 10%) sa blir det narmare 350'. Da ligger tappet pa 50-100'.... Om man inte vill lasa upp sa mycket kapital lar val 525d (lar val hamna runt 310' efter rabatt) och 520d (280' efter rabatt) vara tankbara alternativ, eller??? Personligen sa ser jag en tidig E60 som ett battre alternativ an E46 som borjar bli gammal. Sa extremt mycket skiljer det inte i inkop och att E60 ar lattare an E39 gor att skatten blir lagre.
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
oreo Vilka organisationer ger 10% rabatt på en ny BMW??
T ex www.foretagareinaction.se gör det.

/Simon
or
725
oreo
323i -85
Fastighetsagarforeningen gor det ocksa. 8% skall du tydligen ocksa kunna fa direkt om du har F-skattsedel.
Oreo, har sett några E60 i trafiken nu och det är grymt lockande. Ska försöka få provköra en till helgen (farligt....). Vet du när de mindre dieslarna introduceras i sverige?

/T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.