|
|
|
|---|---|
|
Min bil har under ca ett halvårstid luktat bensin till och från. Jag har dock aldrig sett något läckage på parkeringsplats eller I garaget. Bilen har luktat mer bensin då jag har kört hårt I kurvor eller kört ”hackigt”. Jag har trott att det har vart en liten läcka från en slang eller nåt. Dock I förrgår så tankade jag bilen full och när jag sedan parkerade den så blev det en ganska stor pöl av bensin. Kanske 0,5 liter. Det fortsatte att bli små pölar, men nu är jag ner på 45 liter I tanken och nu blir det inga pölar men det luktar bensin efter att jag har kört. Bilen är en BMW 320 Coupé 1995. Tror inte att tanken går sönder på en 95:a, antagligen är det väll en packning. Jag skall till en verkstad I dag, är det någon som har en idé så att jag vet ungefär, innan jag kommer till verkstaden Fuck the World | |
| Möjligtvis läckage någonstans vid röret från tanklocket ner till tanken.. | |
|
Verkar smått otroligt, men har du kollat så att det inte är något rosthål i tanken någonstans? Vet iaf att under baksätet, på vänster sida är det hål rätt ner till marken (alltså hål rakt igenom underredet) för att några slangar från tanken skall kunna passera. Då det stänker vatten dit upp vid blött väglag kan jag tänka mig att det gärna samlas en liten skvätt i den svacka som blir (du ser vad jag menar om du plockar lös baksätet). På min bil hade det börja bli lite rost-brunt där i en skarv, dock inget allvarligt. Drog på lite rostätare. Kan ju dock vara där felet ligger! Enkelt att utesluta om inte annat. Baksätet tar du lös och sätter tillbaka på mindre än 5 min! // Björn |
|
|
Hmm.. om det luktar bensin EFTER att du har kört... är det inte så att en bränsleslang har torkar lite och sprungit läck någon stans? Fattar dock fortfarande inte varför den skulle läcka ut soppar vid stillastående i så fall bara för att det är mer soppa i... Högre tryck även på slangarna med mer soppa i? // Björn |
|
jonny.karlberg |
det är nog läckage under bak sättet... där sitter tankgivaren.. så om O-ringen är dålig så skvimper det upp bensin när du svänger eller kör rykigt. det gjorde det på min. =) |
|
Vad är O-ringen? Snackade med verkstaden, dom säger att BMW har plasttank så rosthål i tanken kan uteslutas.. Fuck the World |
|
Andie_83 |
Nu är det ju en "liten" skillnad på åldern på våra bilar va *ler*, men. Jag har nya tankar (då e21 har två, vet inte med e36?), var och tankade full tank och skitet läckte. Så in på Preem och hissa upp bilen, men då visade det sig att det var övertrycks röret som sprutade ut, då soppan är svinkall nere i tankarna på macken, och blir skitvarm i din tank en varm sommardag, så ökar ju naturligtvis trycket ganska mycket. Men du skrev att detta även hänt på vintern, skumt? Men, min teori är ju i alla fall en baggis att kolla upp! Lycka till! MVH //Andy |
|
Det är plasttank på e36. Så rost är nog inga problem. Lägg dig under bilen när den luktar och känn efter fukt. Du kan också lyfta bort baksätet (bara att dra) och plocka bort dom två inspektionslocken som finns där. Då kommer man åt de ställen där det sitter en massa slangar och skit och där det kan läcka. |
|
|
Felet var följande. Ovanför tanken går det slngar en av dessa hade en spricka i sig, spricken var väldigt liten men det räckte för att det skulle spruta ut bensin. Lite bensin =mycket lukt. Detta är nu åtgärdat. Tack för alla som velat hjälpa till Fuck the World |
|
| Har du trykt opp tanken på undersiden? Jeg har en stor bulk på høyre side, rett under den sylinderen som går ned i tanken. Denne blir presset opp slik at pakningen på toppen ikke klarer å tette som den skal. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.