|
|
|
|---|---|
|
Min airbag-varningslampa har börjat lysa och jag har hittat div frågor/svar om samma sak här på BMW power. Och jag tror också att orsaken i mitt fall kan ha att göra med att förarstolens position ändrades då felet dök upp. So far so good. Jag besökte BMW-verkstaden som också trodde ngt liknande om felorsaken och vi bokade tid för åtgärd. Men nu till ämnet: Min bil är en -98a, svensksåld/full servicebok/10000 mil. Någon garantireparation är det INTE frågan om. Jag (som sett alla inlägg här om ämnet) försökte stå på mig men det påstås att bilen är alldeles för gammal. Själv tycker jag att ett sådant här fel är ganska ovanligt på andra bilmärken och nog får hänföras till biltypen. Det kan heller inte kallas slitage och dessutom påverkar det bilens säkerhetssystem. Jag har sett, på inläggen i forumet att detta fel har behandlats lite olika av olika verkstäder. Det vore därför bra att få veta hur andra blivit behandlade just vad avser garnatier och garantitiden. Finns det varianter på garantin, där BMW står för delarna medan man själv betalar jobbet eller...? Någon som vet mera? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja du Kenneth när det gäller goodwill och garantier så verkar det skilja rejält på återförsäljarnas syn på den saken. Det har vi ju sett åtskilliga exempel på i olika fall och olika fel. De finns bestämmelser och servicemeddelanden hur länge en garanti ska gälla och be dom plocka fram de uppgifterna och låt dig inte nöja dig med ett muntligt svar. Kolla policyn hos en annan verkstad tex. I stort sett så brukar det gälla i 3 år/10.000 mil men kan vara varierande vilket fel det är. Just är det gäller airbag så får jag bara fram att "se de gällande garantibestämmelserna." ingen tid/mil. ///MVH Hasso Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! De har helt klart blivit hårdare på vad som går som garanti, med undantag av rostskyddsgarantin som de är mycket generösa på (ännu!?). om det är kabeln till bältessträckaren byter du den enkelt själv, har bytt 2 st utan några större el/mek-kunskaper. det tar en timme och sedan måste lampan släckas. reparationssats kostar runt 300 kr per stol på BMW, och du spar 1-2000 kr på att göra det själv. glöm bara inte att koppla bort batteripolen en halvtimme innan, så inte nåt skumt händer med airbagen! mvh Johan |
|
Strax före jul förra året fick jag bältessträckarkabeln bytt på goodwill för min 523-98. På BMW sa de att "Nu hade du tur, hade du kommit efter nyår så hade du fått betala själv". Det tolkar jag som att det verkar vara två års extra goodwillgaranti förutom de tre garantiåren på det felet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.