AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.469

oljebyte vid 500 mil, nödvändigt?

X-
375
X-ray
325i -87
Har precis köpt mej 4L Quaker state performance racing oil. SAE 20W-50. det var den rekomenderade oljan till min bil. Gubben i affärn sa att det var ren idioti att byta olja efter 500 mil, när man kör med sån kvaliteolja. 1000 mil rekommenderade han att jag skulle byta vid..vad tror ni?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
1000 mil ska inte vara några som helst problem med en bra olja.

Varifrån har du fått uppgiften att man ska byta var 500:ade mil?

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
-BeeMWe-
Beror inte enbart på kvalitén utan hur man kör också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En 20W50-olja är ingen höjdarolja för vardagsbruk!
En sådan olja ger relativt mycket slitage vid kallstarter (allt under 80 graders motor/oljetemp).
Under vinterhalvåret är den riktigt dålig!

En helsyntetisk 5W40 eller 5W50-olja hade nog varit ett bättre och billigare alternativ för din motor!

Är det denna olja du menar?
Länk
ACEA A2 är inte någon vidare klassning på en modern olja...

En bra olja håller lätt 1000 mil (riktigt bra olja kan hålla 4000mil eller mer i vissa motorer!).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
X-
375
X-ray
325i -87
500 mil mellan olje byten fick jag härifrån nånstanns...trodde det va bäst o byta efter 500 mil, så inget händer i onödan..

den här oljan va tydligen rekomenderad av BMW, fatta jag det som. Hur som hellst så byter jag olja + filter o packning, för de e redan köpt =)

vilken olja ska jag köpa nästa gång då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp en syntetisk olja med så lågt kallviskosietsvärde (första värdet innan W.et) och med minst så högt varmviskositetsvärde som krävs enligt instruktionsboken (troligen står det att man rekommenderar en olja enligt följande: API SF, SAE 10W30 eller 10W40.)

En olja som är klassad API SJ eller SL och ACEA A3 bör du satsa på.
En API SL-olja klarar automatiskt kraven för API SF, SG, SH och SJ samt äldre klassningar.
En ACEA A3-olja klarar automatiskt kraven för ACEA A2 och äldre CCMC-klassningar.

Sedan gör det inget om SAE-klassningen är "utanför" den rekommenderade (en 5W50-olja klarar automatiskt kraven för en 10W40-olja etc.).

Är oljan BMW-longlife eller Specialoil-klassad är det en mycket bra olja.

Finns en hel del oljor att välja mellan.
Mobil, Valvoline, Castrol och Shell är några av de mer kända, men det viktiga är att klassningarna (biltillverkarspecifika krav, ACEA, API och SAE) är rätt!
Det gör att alla "seriösa" oljemärken med rätt klassningar är bra oljor.

Här är de flesta syntetoljorna på marknaden:
Länk

Om du har möjlighet, kan det vara värt besväret att åka tillbaka och be att få byta oljan som du har köpt till någon mer lämplig sort.

Din motor lär inte gå sönder med den olja du har köpt, men kallstartegenskaperna lär inte bli de bästa. Dessutom sker mer än 90 % av slitaget vid kallstarter...

Mvh

X-
375
X-ray
325i -87
Du va mej att en riktig olje-shejk du!
Tack för tipsen, ska ringa o höra me affärn jag köpte oljan av, så får dom fixa fram en ordentlig olja åt mej :)

men man blir ju lite fundersam på han som sålde oljan åt mej, man kan inte lita på nån nu förtiden..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag litar ALDRIG på personal i biltillbehörsaffärer när det gäller olja! ;o)
Många gånger vet de tyvärr inte riktigt hur moderna oljor fungerar och till råga på allt brukar de sprida olika skrönor som att syntetolja inte är bra att använda i äldre motorer etc.
Okunskap i hur olje- klassningssystemen är uppbyggda är mer regel än undantag... :o/

Ibland har de inte riktig koll ens hos BMW-verkstäderna....

Mvh

Fast på BMWPower är de flesta vid det här laget väl förtrogna med olika oljetyper/klassningar pga Johan B:s fina utlägg om kvaliteter och viskositeter.. Undrar hur många gånger du förklarat allt vid det här laget? :-)
Har man en bil med turbo kan det vara en bra idé att byta var 500:e mil, enl en bekant till mig som har en sån (Nissan 200sx).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är aldrig skadligt för motorn att byta "för ofta", under förutsättning att man använder rätt kvaliteter på olja och filter, samt drar pluggar mm med korrekt moment etc.

Däremot är det troligen "onödigt" att byta redan efter 500 mil, om man inte kör extremt hårt med bilen.

Zevvs, jag har tappat räkningen! ;o)

Det som glädjer mig är att rätt många har börjat anamma mitt (och andra oljekunniga på forumet) budskap om oljeval och hur man ser vilka oljor som är lämpliga.

Mvh

-BeeMWe-
Farsan hade en Vaz tidigare, motorn skar när han bytte olja :) Och då var den motorrenoverad pga att den skar 1000 mil tidigare. Kvalité, inte världens bästa oljor kan göra så den bilen gick mer än 10 000 mil.
320-325
hej !!!

öh .. ``Johan b´´ du som säkert har svarat på det här miljoner av gånger men ...

Vilken olja tycker du är absolut bäst till en 325a´´89 m20b25 12ventilarn . jag bryr mej inte om vad oljan kostar bara den är optimal för bilen.. jag kör mkt samt lite hårt ibland.

just nu kör jag på CASTROL magnetic nånting men det tickar ganska mycket tycker jag, motorn har ny kam o vipper o har
X-
375
X-ray
325i -87
Tjenna. har snackat med återförsäljaren jag köpte oljan och filtret av. Oljan han gav mej hålde han med om att det var fel, den funkar inte på när det är kallt. oljefiltret han gav mej va helt fel, men det va stället han beställde hem det av som skickat fel..

Anta att jag skulle åkt ut till OKQ8, hissat upp bilen, tagit bort olje filtret, hält ut oljan, sen hade jag blivit kvar där...att det alltid ska krångla...pust

Fick iaf en ny olja, quaker state de luxe, SAE 10w-40 och nytt olje filter kommer snart.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Om man har sportsluftfilter, kan det da være en ide å bytte olje litt oftere? Det sies jo at man får mer smuts inn i motoren med et slikt filter..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.