AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.200

Bilprovningen i Borås?!

Sida 1 av 2
*B
535
*Bumse*
324td -88
Var idag och besiktade min 325:a i B-hallen i Borås, gick utomordentligt bra med blankt papper som resultat.

Men bes. gubben var ju sådär kul, när han skulle åka ett varv runt hallen laddade han FULLT precis när han gått över tröskeln. Min flickvän som var med blev lika paff som jag när han drog iväg, inte nog med det så kan hon intyga (jag tittade åt ett annat håll) att han fortsatte dra på växlarna.
Dem får åka en ganska lång bit för att komma runt, så när han kom runt knuten så gick det nästa på ställ! Inte så värst trevligt när man är grymt rädd om bilen..!! Han kom in och skulle ha betalt, så jag gav honom bankkort + körkort, då sa han "Hehe, så du har kvar körkortet med en sån bil, hehehe" >=(
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Ifrågasatte du inte hans beteende?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag tycker att du ska ta upp händelsen med stationens föreståndare/chef! Så ska det naturligtvis inte gå till...

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Jag skulle ha blivit skitförbannad. Ring till Svensk bilprovning och ange hans namn som borde stå på besiktingspappret. Berätta sedan om hans sätt att provköra bilar så borde han bli varslad illa kvickt...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Provkörningen bör innehålla ett bromsprov från 70km/h. Beroende på stationens utformning kan man få "ladda" ganska bra för att kunna genomföra detta. Detta innebär naturligtvis inte att man ska sladda, slira, slita i växlar eller utsätta bilen för annat onormalt slitage. En hyfsat kraftig accleration och en ganska hård inbromsning krävs dock, och det händer att kunder (oftast äldre människor) tycker att det går alldeles för fort. Då får man på ett bra sätt försöka förklara att det handlar om en provkörning och ingen nöjestur och att syftet faktiskt är att kontrollera bilens skick.

Får man in en snabb eller rolig bil är man naturligtvis sugen på att gasa lite, men då får man vara professionell och tygla sig. Oftast märker man vilken typ av kund man har och hur mycket man kan gasa utan att det väcker anstöt. Många kunder vill t.om. "skryta" lite och ber en gasa lite extra för att få känna draget i deras pärla...

I ditt fall låter det utan tvekan som om teknikern kört mer våldsamt än han behövt för en fullgod provkörning. Är du inte nöjd med bemötandet tycker jag att du ska ta upp saken med stationens platschef, så får han i sin tur ta upp saken med den berörda teknikern...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Bilprovarna i Borås är kända för att vara extra trista och jobbiga att ha och göra med.
Rekommenderar att du åker till Kinna bilprovning istället. Det är 3 mil att köra, men bättre bemötande, mer kunniga och intresserade bilprovare får du nog leta efter.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
*Bumse*: jag var in med killens 323a förr fick aldrig ens en förrågan och följa med i bilen. så jag gick och väntade att jag skulle betala då kommer gubben på tokställ med bilen.Till råga på allt så tar han ett till varv och gör samma sak igen. Nog för laddar man lite med den så ställer den ut sig utan problem men tanke på lamelldiffen. Tycker det var ganska oproffsig gjort iaf. Men men inte så mycket och göra åt nu.

Nog för jag fick ett jävlig bra erkännande av min pappa här om dagen, som alltid har varit emot bmw.Men när han stog och pratade med några han kände om bilar så kom det fram. Det är som en lite gocart så man får ju jävel i sig så fort man sätter sig i bilen. Så fort han får chansen så frågar han nu om han får ta sig en tur =0)
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Det låter som om besiktningsgubben drog på lite mer än nödvändigt.....men jag vet inte om det är något att lipa över
egentligen så länge som han inte utsatte bilen eller er för någon
direkt fara.
Visa användare
40
Danne M
325i -87
När jag besiktigade min 325á för nån månad sen fick jag nedslag på en fjädertallrik. När min käre kusin nu bytte den vart den inte varken angripen av rost eller de minska skadad. Massa jobb och pengar i sjön för att han inte riktigt visste. När han provkörde sa han till mej att åka med för att bilen verkade va modifierad. han gick in med ett leenede på läpparna å frågare om jag värkligen hållt mej inom 10% effekt ökning som reglerna tydligen sa.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...
jag blir så trött på amatörer,rapportera honom...

Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
ett annat tips för boråsare är att åka till ulricehamn, dom är trevliga där med. fick igenom min fd. 740 (volvo) fast jag var 100% säker på att den inte skule klara det :)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
En besiktningsmann är inte trevlig om han släpper igenom en bil som kanske inte är säker att ha på vägarna.. Hade en Opel kadett med sönderrostat golv som jag hade lappat ihop lite taskigt innan bes. Efter 1 månad så gick drivaxeln av och det gick inte att få i någon ny eftersom karossen hade vidgat ut sig även fast bilen var besikigad 1 år till..

/Daniel
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jesperado

Skrivet av en besiktningstekniker låter detta mycket oroväckande i mina öron: "Oftast märker man vilken typ av kund man har och hur mycket man kan gasa utan att det väcker anstöt."

Så du menar att du tar det lite lugnare om du uppfattar kunden som "känslig" och om du märker att det är en kund av motsatt typ så kan du gasa lite extra? Oavsett typ av kund så borde besiktningsteknikern genomföra provkörningen på bästa sätt för att kontrollera bilens skick, ingenting annat. Därav borde intresset i själva kundtypen vara oväsentligt, för det är väl inte besiktningsteknikerns uppgift att vara en ”personkännare”?

roadZter
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag förstår inte varför det skulle vara oroväckande, det är så det fungerar i verkligheten...

Jeppe

Andie_83
*Bumse*>> Förstår precis din reaktion, precis samma sak hände mig i Trelleborg. Tydligen en sjukdom som härjar ganska bra hos "provarna". Och denna snubben gjorde dock ej något bromsprov, han bara log och såg allmänt ful ut. Jaja, tur för han att han inte kvaddade i alla fall! Ha det bäst alla BMW Lovers

Kör försiktigt

MVH

//Andy
Visa användare
40
Danne M
325i -87
Fick höra idag att en besiktningsman vurpat med en bekants båge. R1 för övrigt. Då blir man besviken...
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jeppe: Det är mycket som "fungerar fel" i verkligheten. Ännu mer oroväckande att Du inte förstår som är besiktningstekniker...

roadZter
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Eftersom jag inte förstår vad som är fel vore det ju trevligt om du förklarade det för mig...

Jeppe

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
danragn->
så farligt var det väl inte i mitt fall, mer än att det fanns ett och annat rosthål som dom skulle kunna slå ner på. jag skulle inte sätta mig och köra en bil som jag viste var livsfarlig även om den gick igenom besiktningen.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
weeeman: Tur var att jag sålde bilen innan det hände.. Fick 7000:- för rosthögen. En månad senare gick den på skroten, tror han fick en hundring för den?

/Daniel
tur att man har en så pass motorslö bil så att det inte händer något när man gasar :)!då slipper man ju risken att dom bränner sönder den när den ska testas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.