AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.527

Världens konstigaste bromsproblem... jag lovar!

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Argh, jag har drabbats av världens konstigaste bromsproblem. Är det någon som har en idé om vad det kan vara? Jag har snart gjort ALLT 2 ggr.. och problemet kvarstår.

Problemet är att bromspedalen på min 745iA Highline är svampig.

Jag har bytt bromsbomb (3 olika), huvudcylinder och hjälpcylinder. Samtliga vätskor (både i hydraulsystem och bromssystem) är utbytta mot fräscha. Allt är luftat enligt konstens alla regler (både hydraul och bromsar).

Bromsoken är isärtagna, uppsmörjda och har fått nya belägg. Bromsarna drar inte snett eller pulserar, de tar mycket bra, men pedalen måste nästan ner i golvet.

Om jag med bilen avstängd trampar på bromspedalen 20 ggr och sedan (med foten kvar på pedalen) startar motorn så sjunker pedalen till golvet, vilket indikerar att hydraulsystemet är ok.

Jag har inga läckage någonstans, vare sig av hydraulolja eller bromsvätska.

Ändå, så känns pedalen som att trampa i gröt, bromsarna tar men det blir aldrig stumt i botten.

Kan problemen bero på att jag har fått någon skada (veck) på ett bromsrör? Det låter helknepigt... i sådana fall borde jag ju ha ett tryckfall på den sidan och bromsarna borde dra snett.

En stor pokal till den som kan lösa det här alltså.. jag har stått och jäklats hela helgen... varenda komponent i systemet är ju närapå utbytt!!

Hjälp!!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Hur är skicket på bromsslangarna?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är inne på Kristians linje!
Byt dem till stålomspunna varianter så blir det säkert bättre känsla.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Bromsslangarna är synbart helt ok. Om man kikar på dem samtidigt som någon trampar på bromsen, så flexar de inte mycket. Detsamma gäller bromsrören, som vare sig är rostiga eller angripna på något annat sätt.

E23 har mycket lite bromsslang i systemet (endast ca. 2 dec vid varje ok), så hur mycket de än flexar, kan de knappast förorsaka sådan svampighet.

I övrigt är allt rör... och de flexar ju inte särskilt mycket.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Min blev likadan efter bromsoksbyte. Då var det en krage i huvudcylindern som blivit skadad. Vissa modeller har en väldigt känslig konstruktion i huvudcylindern som lätt skadas om pedalen trampas för hårt i ändläget, när pedalen är nere vid golvet alltså. I verkstadshandböckerna till dessa modeller står att systemet helst inte ska luftas med pedalen, och ska man ändå göra det ska man vara extremt försiktig med pedalrörelserna och aldrig gå till bottenläget!

Jag vet inte om du har liknande typ av huvudcylinder, men det är ett uppslag i alla fall...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hm... intressant! Det knepiga är att problemet inte förändrades när jag bytte huvudcylindern, det förblev detsamma. Dessutom säger ju BMW's verkstadshandbok att systemet skall vara ok avseende huvudbromscylindern om deras tramptest utfaller korrekt (vilket det gjorde).

Men det är ju ändå en möjlighet... även om jag starkt betvivlar att jag omedelbart lyckades förstöra en huvudcylinder TILL... :)

Men inget är omöjligt... fler förslag?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Prova att plugga utgångarna på huvudbromscylindern. Då borde du kunna utröna om svampigheten uppstår där eller i ute i kretsarna.

/Kristian BMWCS #5062

-------
Länk
Grusse
Jag tror fortfarande på bromsslangarna.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Hade liknande problem som du fast på min E34 525I.
Bytte insugspackningarna då jag konstaterat att dessa läckte och att motorn gick allmänt dåligt, och efter bytet blev även bromsarna bra.

Dock har väl våra bilar inte riktigt likadanna bromssystem.
Jag har tex. ingen bromsbomb, vad jag vet.

Lycka till!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det kan ju vara någon backventil till vakumet som spökar, men att byta bromsslangar är en relativt billig grej och även om slangen ser bra ut, så kan det vara problem unde ytan. Det kan vara så att det inre lagret har släppt.

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ok, med andra ord så blir det till att beställa nya bromsslangar! Jag fick ett annat tips nu som går lite i linje med det som Jesperado pratade om tidigare. En mek i bekantskapskretsen trodde att det kunde var så att systemet (eftersom det har fyrkolvsok och förstärkare) inte gick att lufta riktigt bra på "traditionellt" sätt. Istället skulle man ha en tryckdosa som man monterade på bromsvätskebehållaren. Denna tryckte sedan vätska genom systemet och fick på så vis bort luften.

Låter det här bekant för någon mer? Jesperado, var det en sådan dosa du menade?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Du menar en "Luftman". Finns på mekonomen för runt hundringen. Fungerar bra, praktiskt när man slavar själv i verkstaden...

/Kristian BMWCS #5062

-------
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, en sådan använder man ju normalt sett på verkstäder. Med den typen av luftning finns ju ingen risk att skada t.ex. huvudbromscylindern.

Fyrkolvsoken kan vara lite luriga att lufta, mina höll kvar luft mellan kolvparen i oket. Jag fick lufta flera gånger på båda nipplarna innan all luft var ur systemet!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag fick problem med luftningen på min 745:a när jag renoverade bromssystemet, det var överjävligt svårt att bli av med luften, och jag tror fortfarande att jag har lite luft kvar.
Jag har gjort av med flera liter bromsvätska på mina luftningsförsök, så jag tror på luft eller huvudcylinder.
Hur reagerar den på upprepade tramp, alltså försöka pumpa upp trycket?
Går den att få bättre genom att i snabb följd "trampa om" så finns det garanterat luft i systemet.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Det finns bara 2 saker som jag anser vara troliga. Bromsslangar kan vara förjävliga på att förorsaka en svampig pedal. Även en dålig slang kan ge en hemsk pedal så att säga. Annars håller jag med "Racecruizer". Luft kan också vara orsaken.

MVH Morgan.

Länk
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Vi ska lufta med en specialluftare som pressar bromsvätska genom systemet med hjälp av en övertrycksbehållare nu i eftermiddag. Fungerar inte det, ja, då blir det nya bromsslangar runtom

Vet inte om det är en "luftman", men det lär ska vara ett proffsverktyg i alla fall. Om det är luft i systemet, så får jag omvärdera det mesta angående luftning av bilar... :)
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag hade liknande problem med en 728. Bytte mellan flera bromsbomber (begade) och problemet kvarstog.

Har du stum pedal när motorn är avstängd är det inget fel på hydralsystemet efter bomben. Då är det endast bomben som kan fela. Har du satt på nya bomber eller begagnade? Om du har använt begade är det säkert fel på dem.

Mitt råd är att skaffa en bomb med det lite "nyare" utseendet, dvs inte rund i botten, utan samma utseende som den gamla men men rak avslutning och konkav botten. Min empiriska kunskap säger att dessa är mer pålitliga och framför allt är inte alla trasiga.

Lycka till
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Petter// Har problemet "alltid" funnits där eller har det kommit med tiden? Kom det i så fall i samband med nå´t annat ingrepp?

/Kristian BMWCS #5062

-------
Länk
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Pompe: Det är de nya jag byter mellan... 3 st har jag roterat nu.

En med konstaterad bombsjuka, de övriga "friska" enligt donatorbilarna (de fungerade mao. där).

Problemet har kommit gradvis sedan jag ställde på bilen i våras. Jag hade problem med kärvande backar i främre oken, så jag trodde att jag skulle komma till tals med problemet när jag bytte dem, luftade och snyggade till oken i största allmänhet. Men icke så...

Rapport kommer efter luftningen ikväll, jag har hört många som säger att fyrkolvsoken är luriga attr lufta och förhoppningsvis kommer jag att ge dem rätt ikväll.
Vet inte hur bromsoken på din bil ser ut, men Brembo oken på min hoj går inte att lufta ordentligt när de sitter på plats. Utan man skall gärna vända dem upp och ned ett par gånger så eventuella luftbubblor verkligen lägger sig under nippeln.

Du kan ju testa detta innan du byter bromsslangar och får in ännu mer luft i systemet.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.