AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
542

M20 2,5 i E21

Michael Nilsson
Nu ska den väckas till liv den gamle, med hjälp av en 525-90 spis.Fick tag i en som hade gått 12200mil med insug,grenrör och startmotor för 6400...Någon som provat detta förut?Lite tips på vad som kan bli lite krångligt vid installationen hade inte gjort ont!Tänkte använda K-jetronic sprutet.

Grävlingar krafsar med framänden.Länge leve bakhjulsdrift!
zi
230
zigge
740iA -96
Tändningen kan bli lite lurig. Eftersom det inte är samma på K-Jetronic och Motronic. Förmodligen måste du bygga om, eller montera fördelaren från den gamla motorn. Egentligen är det bästa om du hade monterat Motronic kabelhärva, box, tändning och bränslepump från 525:an. Dessutom är kanalerna i K-Jetronic insugningsröret mycke mindre än kanalerna i 2,5 literstoppen, så det blir till och ta fram den roterande filen för att inte förlora allt för mycket effekt. Men, jag har en kusin som trimmade sin 323 e21 med original k-jetronic. 306 graders kam från Enem och ordentligt modifierad topp, annat spjällhus och bälg frän nån audi eller porsche. Gav runt 210 hästar i bänk, så det går att få fart i grejorna
Michael Nilsson
Tack för inlägget.Problemet med motronichärvan är väl bara det att det ser skumt ut hos bilprovningen, antar jag.Fördelaren vet jag passar, så bekymmret i mina ögon är när givaren och triggerhjulet till tändningen somm sitter fram på vevaxeln.Triggerhjulet passar kanske men det sitter ju ingen hållare till givaren och det är väl ganska noga med placeringen på den...På något sätt ska det gå!

zi
230
zigge
740iA -96
Om du använder 323:ans original fördelare, så använder den mig veterligen ingen givare och triggerhjul. Inte på min -79:a iallafall. och om du använder 525:ans tändning, så borde ju allta nödvändiga fästen vara på plats vid vevaxeln redan?
BMW-Yoda
Hallo! erfarenheten jag haft är att SBP inte ser skillnad på Motronic/Jetronic. I vilket fall så verkar dom inte bry sig.

BMW-Yoda
Michael Nilsson
Jo vars,passar det så...Plockar den alltså signal ifrån fördelaren?Vad är det då för givare som sitter ifram på vevaxelhjulet(Triggerhjulet?)Lurar också på om kopplingen är likadan på 323/325.Intressant det där med din kusin, 305 i duration låter vasst, antar att den hoppar lite på tomgång:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.