|
|
|
|---|---|
|
Mitt växellänkage glappar (verkar vara vanligt). Har bytt alla bussningar, men glappet verkar sitta i kulleden som går in i växellådan. Hur byter man denna? Går det att göra utan att behöva lossa lådan? | |
| Är det ingen som kan hjälpa mig med detta? | |
bmwracing |
Om du menar den främre leden så lossar man den genom att peta bort "fjäderplåten" som sitter runt leden. Sen är det bara att trycka ut stiftet med lämplig mejsel. mvh/ racing |
| Nja, alltså så långt har jag redan kommit. Det jag ska göra är att byta själva växelförartappen som går in i lådan. Går inte det att göra på plats så vet jag inte om jag orkar bry mig om att fixa det. | |
Andie_83 |
Tjena. Har precis samma fel på min, har kollat lite på det och bestämmt mig för att jag inte orkar bry mig. Har kört så nu i över fyra år, och inget har hänt ännu så. Det är nog ingen fara. Rätt kull dessutom att sitta och spela "tennis" med spaken *ler*. Nämen, skämt o sido, kör försiktigt! MVH //Andy |
|
Ska du byta utgående växelföraraxeln så måste du ner och isär med lådan (ingen lek!!). Men har du verkligen bytt kulleden och stiftet? Brukar bli bra när man gjort det. Kiip Spiiding! |
|
| Det är hålet som stiftet sitter i som har blivit slitet, det är därför det glappar. Surt. | |
| har samma bekymer löste det genom att ta bort leden som går melan spaken och lådan korta den 5mm glapet försvan och fick litte tätare melan växlarna | |
|
Hade samma bekymmer med min E30. Lät det vara, men hade funderingar på att borra upp hålet en aning och sätta i grövre stift. Men jag kom inte så långt... Jag bytte de övriga bussningarna och det kändes som om bara halva jobbet var gjort. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
bmwracing |
318 grabben: Förklara? |
Andie_83 |
318 grabben>> Ja tack, förklara det, för det lät lite intressant. Spiidfriik>> Kan du hjälpa mig med en sak som jag tror vi snackat om förr. Konat luftfilter på e21:an, vad måste jag göra? Köpte nån adapter och slang som ska fästas i spoilern till friskluft, också värmesköld, men vet inte om jag vågar plocka isär luftmängdmätaren för att sätta dit adaptern. Vad kan gå åt skogen, och vad bör jag tänka på? Co:n, går den åt skogen eller? EGR systemet, vad göra med det? Svara gärna med så mycket som möjligt, tacksam för alla svar av alla! Ha det bäst alla BMW tokar, kör försiktigt *ler* MVH //Andy |
| Borra upp hålet så mycket som behövs och kapa sen bara borret och på med fjäderplåten så är glappet garanterat borta. | |
|
Rikard: Guldtips! Andy: Det var av mej du köpte grejerna... :-) Det är inga probs att ta isär bränslehuvudet för att montera lös luftburken och ersätta den med adaptern. Bara du är nogrann är det inget som kan gå åt h-e. Märk dock upp alla slangar noga så de hamnar rätt när du monterar ihop allt. Själva huvet sitter ihop med 6st M6 skruvar om jag minns rätt. Co:n kollade jag inte efter montering, men den går isf att justera (för besiktning alltså). EGR:en pluggade jag bara, men det lär inte bli poppis hos SBP. Om du plockar bort den helt och hållet går det nog bättre. Jag hade tänkt montera grenrör från 325 som saknar uttag för EGR. Kiip Spiiding! |
|
| tar ner det kapar det så mycket som behövs på mitten slipar av kanterna späner fast bitarna i ett vinkeljärn va noga med att det blir rakt svetsa tryck dit igen funka för mig | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.