AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
746

Ett ljud som ökar och minskar med varvtalet från bilstereon

Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
När jag startar motorn och har bilstereon på kommer ett ljud som ökar och minskar med varvtalet i bakgrunden av musiken.
Har bytat ut orginal högtalare och stereon + att jag har en bas med slutsteg. Någon som vet vad som kan va fel??

//Ville
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Det låter som generatorvin, har du samma ljud även fast du har slagit av stereon?
Du har jordfel nånstans, prova att flytta jordkablarna ett i taget tills felet försvinner

Fri fart!
Men håll topphastighetsbegränsningen!
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Jag har kopplat både minus och plus från slutsteget direkt på batteriet (jag har ju mitt batteri där bak), ska jag jorda en bit ifrån battariet istället.

//Ville
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Driver slutsteget endast basen, medan de övriga högtalarna drivs av huvudeneheten?
Har du lågpassfilter på slutsteget till basen?
Får slutsteget för basen signal via lågnivå eller högnivå?

Fr
54
Freddan
325iC -92

Man ska ALDRIG jorda steget direkt på batteriet!
Försök att hitta en bra jordpunkt så nära steget som möjligt.
Kolla även så att lågnivåkablarna inte ligger nära några strömkablar.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Jag fick även jorda höljet på bilstereon till samma punkt som slutsteget för att bli av med mitt oljud....!
Sl
22
Sleepy
328IA -96
Freddan: Varför Ska man aldrig jorda steget direkt på batteriet då??
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jordar du slutsteget direkt på batteriet, medan huvudenheten jordas via karossen, är risken stor att du får en potentialskillnad mellan jorden på de två eneheterna. Ett sätt att bjuda in störningar.
Fr
54
Freddan
325iC -92

Håller med föregående talare!
Tänk dessutom på att jordkabeln ska vara lika grov som spänningskabeln, det löper lika mycket ström genom den!
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Det var jag som "hade" problem med ett ljudet som öka och minska med varvtalet. Jag hade jordat steget direkt på batteriet, men nu har jordat det i karossen. Så nu funkar allt bra. Jag tackar för alla bra svar.

//Ville
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.