|
|
|
|---|---|
| Min högra bakdörr har gått i baklås.... Går ej att dra upp " låspinnen".. Hur skall jag kunna få upp dörren????? BMW vill ha 1000 spänn för att ens försöka öpnna den.... därefter tillkommer ju material....c-lås motor osv.... Hur skall jahg kunna fixa detta själv??? Alla tips är välkomna..... eftersom enda lösningen jag ser är att ta fram sticksågen...... Tack på förhand// Calle | |
|
Tjena Charlie! Lugn, det går at fixa lite pill bara. Jag har en likadan bil som dig, och samma sak hände med min vä framdörr. Förra veckan rev jag isär dörren. Ta loss fönsterveven om rutan är handjagad, snäpp loss det svarta plastskyddet i själva öppningshandtaget, bort med skruven där. Ta loss plastskyddet i stora handtaget, bort med den skruven. Nu kan du böja ut dörren i underkant, sitter fast i plast lips, översidan sitter i metallskenor vid fönsterlisten. Kan vara svårt när dörren inte går att öppna. Men nu kan du se böja ut innerdelen å se om några kablar har gått av el.dyl. i mitt fall 2 kablar som gått av pga fönsterhissen. Enkelt att fixa! Oj vad långt det blev, hoppas du förstod nått! |
|
| Tackar hjärtligt för tipset.... Som du sade blir det ju lite trångt och bökigt i baksätet .... Hoppas att det går att få loss panelen.... mitt fönster är el- hissat... men det borde väl inte spela ngn roll??? | |
|
Hur gick det för dig ?Har stött på samma problem och det är oxå höger bakdörr ,hade faktiskt bort den dörrsidan för några veckor sedan och smörjde upp låset pga att låspinnen stannade nere eller uppe men den gick ner / upp på andra låsförsöket .Efter att jag hade smörjt funkade det prima tills nu ..nu går det inte att rubba pinnen ..har plockat bort dom 3 skruvarna som håller fast dörren men förstår inte hur ni får bort plastklippsen i nederkant av dörren när dörren är stängd ? tacksam för svar.. (har fönstervevar men dörrsidorna är från en m5a) |
|
| kan tillägga att det inte låter något om centrallåset högerbak.. | |
|
Om det ÄR själva centrallåsställdonet (phuu.. vilket ord) "motorn" som krånglar kan man prova följande kur: Dra låsknappen på förardörren upp och ner, upp och ner...........SAMTIDIGT som en medhjälpare bankar (kraftigt) med knytnäven på dörrens insida DÄR STÄLLDONET SITTER. ÄR det motorn så låser den upp (förr eller senare) mycket bankande och ryckande kan det bli, men det är himla mycket lättare att jobba i dörren när den är öppen. Från tidigare svar: ( I "ställmotorn" finns lite olika delar bl.a. en microbrytare som oftast är "boven". Jag har sökt efter denna hos ELFA, C.Olsson med flera men inte lyckats hitta exakt rätt typ (kanske en specialversion gjord för "c-låstillverkaren"). Man skulle med lite jobb kunna ersätta microbrytaren med en "nästan likadan". Påbörjade proj. men köpte ny motor i Tyskland (450:- kr), bilen såld, proj nerlagt. Har nog uppgifter kvar på jobbet om vad som "nästan passar".) MVH/Saij |
|
|
Okej saij ..lyckades få upp knoppen med rätt mängd våld och plockade ur "motorn"och låset ..motorn fungerar men är helt årkeslös.. får väll bli att inköpa en ny.. |
|
| Åström!! Satt din låsknopp fast?? Hur lyckades du?? Man ser att pinnen rycker till lite när man låser bilen..... men den orkar inte ta vägen någonstans.... Riktigt surt...... Vore tacksam för hjälp.... | |
| Just det.. glömde också fråga vart i dörren ställdornet sitter.. har försökt att banka på dörren samtidigt som jag låser upp/ låser... men utan resultat.... | |
|
Trodde det va kört att få upp pinnen men tog ner rutan och ställde mig utanför och drog men all kraft så skinnet från tummen nästan lossna då kom den upp.. ställdornet = motorn? den sitter iaf långtbak på dörren (ung där man har armbågen när man sitter i baksätet tror ja det blir) där låset sitter.. |
|
|
Bra att det lyckades! Har Du kollat innuti "motorn", ganska lätt att demontera bara man är lite försiktig. Kanske går det att få ordning på den med lite "handpåläggning". Mvh/Saij |
|
|
Hej ! Jag har haft exakt samma problem som ni har, fick ett tips att banka som fan på dörren men utan resultat. Så nu har jag lämnat in bilen för att få det åtgärdat, Det var tydligen motorn som var helt slut. Ska hämta bilen på måndag, lite orolig över att få en saftig räkning :) //Jonas |
|
| Jag har samma problem med förardörren. Hos mig är det en returfjäder (se min tråd "dörrpill e28") som gått av. För att byta den måste rutan demonteras. Tills jag orkar det kör jag utan innerklädsel, och när dörren kärvar (var20 gång den låses ungefär) använder jag en skruvmejsel och öppnar inifrån. Lycka till med din dörr. :-/ | |
|
Hej igen, efter inlämning på verkstad så visade det sig att ställmotorn hade givit upp. //Jonas |
|
| vet du vad priset ligger på en motor ? | |
|
Japp, dom skulle ha 504 kr för motorn. // Jonas |
|
| okej det va ju inte billigt direkt ,får hoppas att min går att laga då. | |
| Även jag har en höger bakdörr som inte går att öppna vare sig innifrån eller utifrån. Jag försökte mig på Åströms "trix", att veva ner rutan och dra i knappen.. Resultatet blev att knappen kom upp men dörren är fortfarande låst och orubblig.. Jag ser inte heller hur man ska kunna böja ut dörrsidan eftersom den låses i underkant av lister vid insteget... Blir väl att såga sönder dörrsidan trots allt.... | |
|
jag lyckades riva ut dörrsidan höger bak senad tog jag en poligrip tog tag i staget som går till "c-motorn" och tröck neråt allt vad jag orka och drog i handtaget då fick jag upp dörren. har dock inte lköst felet.> höger bakdörr=kaputt!. vänster bakdörr= går att öppna stänga men knappen går ej att trycka ner. förar dörr= fungerar som den ska och höger fram= går bara att öppna innifrån knappen är uppe men går ej att öppna utifrån. någon somk har en bra förklaring på detta fenomen? nu vart det mycket! hoppas nån orkar läsa! tack! |
|
|
Dags att öppna tråden igen! Nu är det så här att höger fram dörren gick i baklås. Fått upp knappen, men den låses inte automatiskt när man låser med nyckel. Men låser man manuellt (trycker ner knappen från insidan, och sen låser resten med nyckel), så går det att låsa upp h. f. dörren, när man låser upp vanligt med nyckel. Tror ni det kan vara centrallåsställdonet som jävlas?? BMW vad annars? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.