AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
587

montering sportluftfilter?

2low
fick ett infall å köpte mig ett "universal sportluftfilter" häromdan det är bara att skruva dit sa dom..å jag köpte utan att kolla vad jag egentligen behöver!Filtrets öppning är 76 mm .Men lyfter ja på burken så ser jag ju nåt rektanggulärt hål...det skulle ju gå fort det här tänkte jag.Har nån nåt tips?

2low
Bmw ludde
Du måste ju plocka bort orginalburken också...sen behöver du en plåt som skärmar av så att motorn inte drar in varmluft...anslutningsdiameterna ska igentiligen vara 80 mm, men det går nog me 76 också...
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Jag har 90mm på min burk....

Gött att åka BMW
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Var kan man köpa ett koplett öppet filter med plåten som skärmar av till en 320 E36
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Mekonomen har börjat sälja KN filter med kompletta monteringssatser. I alla fall där jag bor. Filtret kostar ca 700:- och monteringssatsen ca 500:-. Då borde allt som behövs ingå.
2low
Ok! nog vet jag att orginal burken ska bort men hur fäster jag fast luftmängdmätaren den sitter ju och hänger om jag tar bort burken....krångel ,jag vill ju köra inte skruva!!

2low
Jag har ett mellanrör i aluminium efter luftfiltret med 90graders böj så filtret kommer ner en bit i motorrummet (i höjd med luftinsläppet) På detta rör borrade jag in givaren som satt i burken och tätade den noga med silikon. Funkar kanon för mig iallafall.

Mvh SD
kimozabe
Köpte ett K&N look-a-like filter på micro, 379kr eller nåt.
Sedan köpte jag en adapter som man satte på LMM, så den adapterar från rektangulärt hål till runt 76mm hål sedan va det bara o sätta på filtret med spännring.
Nästa etapp är avskärming och bättre bräcka som gör att det kommer längre ner och närmare luft hålet.

kimozabe
2low: I Luftmängsmätaren finns 2-3 skruvhål, Fixa ett bockat järn som du kan skruva fast i Luftmängsmätaren och sedan i ett av hålen där gamla luftburken satt. Vinkla o bocka Järnet så Filtret pekar så gott som det går mot det gamla lufthålet. Bygg eventuellt en avskärmning också så filret inte suger i sig massa varmluft som segar ner maskineriet.
2low
Kimozabe..är det möjligen så att adaptern var blå i nåt slags plast material och kostade strax under hundringen?.Tack för alla tips nu börjar det lossna!

2low
kimozabe
Adaptern som adapterar från Rektangulärt till Runt köpte jag separat på GIK Turbo i Göteborg/Hisingen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.