|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jo jag har en alpina b-10 ej biturbo..som jag ska byta olja i lådan och bakaxeln.... Jag kollade i mina hyllor hemma i garaget och hittade denna olja :Mobil "mobilube 1 SHC sae 75W-90"...... Det står även detta på flaskan "Fully synthetic multipurpose gear lubricant" Står även att den klarar både bakaxlar och växellådor... Jag minns att jag köpte denna olja till min citroen turbo jag hade en gång i tiden...men bytta aldrig... Frågan är KAN jag ha den oljan i min alpina.?????? Billy B-10 Länk | |
|
Den oljan är inte lämplig i bilar som har diffbroms (som jag misstänker att din bil har!). Du bör ha en 75W140-olja i en bil med diffbroms. I normala BMW skall man ha en ATF-olja även i manuella växellådor. Hur det är med Alpina vet jag inte. Vad står det i instruktionsboken angående växellåda och bakaxel? Mvh |
|
|
min instruktions bok är på tyska så... jag har lite svårt att förstå! Ok , man kan ju köpa den oljan till bakaxel för min är diffad... men till lådan så bör ju denna olja fungera eller ?? OBS !! Jag vill inte ha atf olja i min låda - jag har haft strul med denna olja i manuella lådor förr...i min gamla M535i tex.... Billy B-10 Länk |
|
|
Johan ! (eller nån annan som vet) Denna oljan Länk måste väl funka bra till min gamla hög, 525:a med diffbroms ?? Anledningen att jag frågar om just 75/90 oljan är att en snubbe här hemma kan få fram den till ett mycket bra pris. Det står ju i länken att den är till "limited slip applications" så den borde ju funka bra.... |
|
|
CASTROL SAF-XJ 75W-140 GL5 Denna olja ska du ha i din bil Mvh Micke |
|
|
Jag hällde i Castrol SAF-XJ i min bakaxel på M5:an. Fungerar kanon! //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
|
Jarls bilservice som pysslar mycket med Alpina rekommenderar ATF till växellådan och en"limited slip" till bakaxeln Speed limits are for pussies |
|
|
Ska vara Mobilube SHC LS SAE 75W-90 API Betäkning GL5 om det är Diffad bakaxel..Limsplip Kostar 93:- /L.. Mobilube 1 SHC SAE 75W-90 är ju oxå en hel synt. olja... Men med API Betäkning GL4. Används oftare i odiffade..Kostar 89:-/L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.