|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Vilket tror ni blir bäst. Att bygga en liten låda på ca 4-5liter som midbasen får spela i eller dämpa dörren ordentligt och förstärka dörrsidan riktigt och låta midbasen spela i hela dörren? | |
|
Svårt att säga, det beror på högtalarelementet samt hur lågt i frekvens du vill att det skall arbeta. Kontakta generalagenten och fråga dem, eller butiken där du köpte högtalarna. Det finns midba |
|
| ja jo, såklart det beror på hur långt ner i frekvens man vill gå. Men generelt sätt är väll alla framsystem byggda för att sitta i en otät dörrsida lr? | |
|
börja med att dämpa dörrsidan+dörren. Brukar oftast bli mer "bas" om man låter högtalaren spela ut i dörren, än om man har en låda (som oftast blir för liten...). Skulle Du inte vara nöjd, bygg en låda åt dem. mvh Rutger Ps! har Du en Amega högt, SKA den spela ut i dörren... |
|
|
ooopppsss... Var visst lite sen där :-) mvh Rutger |
|
| Okej, det blir snart dags att bygga så funderingarna är många. Funderar på om jag ska ta och bygga 2st lådor i 4liters voym och sätta dom i bilen och testa att spela och höra hur mycket bas det blir då. Må ju igentligen vara enda sättet för att testa innan bygget hur dom uppträder i sådan liten lådvolym lr? | |
|
hmm, visst, bygg lådorna o pröva. Men JAG tror Du blir så pass nöjd med att ha dem i dörren, OM Du dämpar plåten + att Du sätter fast högt i en stabil baffel, som i sin tur sitter fast ordentligt i dörren. För tanken bakom att ha dem spelandes ut i dörren, är att Du måste göra en ordentlig montering av högt, oavsett om Du väljer en låda el inte. O när man ändå bygger en stabil baffel för högt, varför inte passa på att dämpa dörren :-) Skulle Du inte vara nöjd med högt spelandes ut i dörren, så har Du ändå inte förlorat något, dörrarna är ju dämpade, o släpper därför in mindre vägljud, än odämpade dörrar gör. mvh Rutger |
|
|
JA, amega rekommenderar att deras midbasar monteras i dörrsidan utan låda bakom. Jag håller just på att montera ett par amega midbasar i originalhålet på en E46 och där sitter det tre fästen mot dörrplåten precis runt högtalarhålet, vilket bör ge ett stabilare montage. Dämpning av dörrsidan är ändå att rekommendera. I en 325-91 så får du nog förstärka/dämpa mer, eftersom den dörrisdan har färre fästen mot plåten. Dessutom sitter de nog inte lika fördelaktigt placerade. Men som sagt, olika element kan ställa olika krav. Sen håller jag med rutger.jönåker, att dämpa dörren är en fördel i vilket fall. Jag har just gjort det och nog tycker jag att vägljudet har minskat. Arbetet var rätt lätt och kostnaden måttlig. Att bygga en låda är nog mer arbetskrävande, så det är nog smartast att börja dämpa dörren, montera högtalaren, lyssna och se om du blir nöjd. Dämpningsarbetet kommer knapapst att visa sig bortkastat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.