AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
497

Skadelig å kjøre til turtallsperren kobler inn?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Ja, er det skadelig for motoren om man ikke slipper gassen (eller girer om) før turtallsperra kobler inn ved höga varv?

Det har hendt meg et par ganger når jeg drar på i 2. gir..

Eller er det helt ok å dra den ut så langt? Dette man kaller å kjøre hardt kanskje? Kanskje en dum fråga, men men.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Knappast nåt att rekommendera för dagligt bruk, men jag har svårt att tro att du riskerar att nåt om det händer nån enstaka gång. Varvtalsspärren finns ju där av en anledning.
Har råkat ut för det själv ett antal gånger, utan några komplikationer. Det mest pinsamma (tvekar att berätta det...) vid en påfart till E6, stereon på bra volym, treans växel, drar på ut på motorvägen, tvingas rätt omgående ut i vänsterfilen för att köra om en långtradare. Tycker bilen känns pigg, livet leker tills bilen plötsligt börjar rycka och bete sig. Jag undrar vad som hänt, fattar inget, men ryckningarna fortsätter ett bra tag. Först efter att ha kastat ett öga på tankmätaren ser jag att varvräknarnålen hoppar som en idiot, vid maxvarvet... Jag kör fortfarande på trean, men farten har omärkligt smugit sig upp mot anständig motorvägsfart. Trots att ingen annan kan ha fattat vad som hände skämdes jag som en hund i flera mil.

Så kan det gå. (detta var länge sen...I en mycket välisolerad bil)
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
I dag hende det igjen. Oj, vopps! Og jeg blir like overrasket. Spesielt i nedoverbakker på andre gir har sperren lett for å koble inn. Det er uvant for meg å kjøre med en motor som har en slik dreimomentskurve; den store skillnaden er at den ikke tapper effekt før sperren kobler inn. Og ljudet tilsier jo ikke akkurat at man bør slipp gassen.. Det kjennes altså ikke som at man presser motoren hardt.

Ved hvilke varv er det vanlig å gire når man kjører vel aktivt?
Var aktiv håll ett öga på varvtalet jag växlar alltid 500 varv före rödmarkeringen

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.