AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.908

Rostlagnings guide sökes!

Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Tänkte ta itu med rosten som finns på bilen. Önskar en guide om hur man går till väga med alltihopa. Dvs vilka moment man skall gå igenom, vilka sandpapper man skall använda å när osv.

Om ni vet någon, eller har erfarenhet själva skulle en mycket utförlig beskrivning vara mycket till hjälp då jag inte har någon som helst erfarenhet om detta!

Det jag behöver fixa är ytrost på bak/fram stötfångare samt "Bubblor" på taket.

Tack på förhand!
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Stötfångare: Ta vinkelslipen och stålborsten och borsta bort all rost samt en yta på ett par cm runtom rosten. För att få upp nivån så kan du endera lägga många lager färg, alternativt spackla vilket jag skulle rekommendera.
Spackla isåfall med ett finspackel och slipa med ett papper som är på ca 100 tills du får en jämn yta. Därefter kan du finslipa med ett lite finare innan du grundar. Grunda, våtslipa med ett 400-600 papper och lacka.

Till taket och andra små rostskador tar du med fördel en borrmaskin och ett litet slipstift eller litet sandpapper som fästs med kardborre på borrmaskinen (finns att köpa kit billigt). Slipa bort rosten samt en liten yta runtom rosten. Spackla vid behov. Grunda, våtslipa och lacka.

Grunda helst minst 2 lager och lackera behöver du nog göra i minst 2 lager.

Därefter är det bara att polera bort ev. spraydamm med autosol eller rubbing.

Detta gäller dock bara om du har en solid lack (ej metallic).

/Anders
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Jag brukar iaf ta zinkfärg när jag har slipat plåtrent i två tuna fina lager. precis inan lack när man har gjort alla steg så brukar jag ta spryspackel för och vara på den säkra sidan så att det inte blir nån ena liten gropp som man har missat =)

Lycka till

______
bmw323.cbj.net
Dr
175
Drewl
520i - 91
Ser att det diskuteras rostlagning, Var ute innan och tittade lite runt nummerskyltsbelysningen. Jag blev inte direkt förvånad när jag såg allt "knäckebröd" kring belysningen. Det jag undrar är hur man ska laga rosten...Slipar man för mycket lär ju hålen bli större och då lär man aldrig få dit belysningen igen. Hur ska jag gå tillväga?
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Drewl: Jag skulle rekommendera att plocka fram svetsen, men om du inte har någon så kan du alltid laga på fulingsättet.
Slipa rent och knacka in plåten runt hålen ca 5-10 mm. Lägg på spackel runt hålet och därefter ett aluminiumnät som är väl tillskuret. Låt torka och spackla därefter upp som vanligt.
Gör du på rätt sätt så håller det mkt bra och rosten kommer inte tillbaks. Dock är det inte så lyckat på bärande delar.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
var är det förr skillnad om man har metallic då?

Jag tror min färg heter laxsilver eller laxgrå metallic ?
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
..för då måste man klarlacka ovanpå. Är hyfsat svårt att få fint. Tror jag..

Två bilar är fler än en..
Visa användare
150
sa77
320i -89
Jag ska precis som du laga lite rost,fast på min är det på dörrarna.
Jag hade tänkt att slipa med en ståltrissa som man sätter på antingen borrmaskinen eller vinkelslipen, ser ut som en diskborste som är gjord av stål, har använt en sån förut och är riktigt bra.
Sen spackla och slipa ner lite så att det blir jämnt,
efter det så sprayspacklar jag, (för att få bort dom små groparna som kan bli när man slipar).
Låt torka, känn att det inte är några ojämnheter, isåfall så sprayspackla igen, å slipa.
Det som är bra med sprayspackel är att du kan lacka på det direkt, Så jag lackar två lager, Låt torka ordentligt.
Sen så klarlackar jag för jag dimantsvart som är metallicfärg, jag fråga hur länge som dom rekomenderar att man ska vänta innan man klarlackar, dom sa att man ska vänta länge för bästa resultat, om du sak vara riktigt petig så vänta 1 dag kanske längre.

"E30 FOREVER"
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jag rekomenderar en Scotts skiva (tror jag det heter) till att slipa med. Funkar bättre än ståltrissa då denna kan "gömma" rosten. Det viktiga efter man slipat är att se till att alla porer med rost försvinner. Jag brukar använda någon sorts rostbort efter slipning så alla porerna blir rostfria.

Ett tips är att tejpa runt området som ska slipas. Är det dörrar så glömm inte att vika ut och göra rent innanför.

Att läga på klarlack på metalick är relatift enkelt. Skulle rekomendera Hagmans då den är "tjock" och spacklar fint.

Rinningar går att slipa bort med ett mycket fint våtslip papper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.