AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
603

TRSSEL MED KLIMATOR

BEEMERLOVER
Har en 320i 97 som har ostabil klimator. Ibland fungerar den inte och först efter att man har åkt någon minut hoppar den igång.
Det finns en fläkt som sitter inne i panelen på klimator displayen.
Min fråga är om den ska fungera konstant eller? Min verkar funger dygnet runt.

Tack på förhand.

Fredrik.

To
23
Touringsnubben
320i Touring -96
525i Touring -92
Tjena Fredrik!

Har faktiskt liknande problems med min.... börjar undra om det är något vanligt fel, har nämligen hört fler. Ska kolla lite imorrn hur min funkar men jag tror att fläkten stannar efter en liten stund.
Är din display svart när den inte funkar?

mvh Dan
Om det är samma som på t.ex E39 så går fläkten igång så fort bilen öppnas. 16 min efter att man vridit av nyckeln och stängt dörren går bilen ner i sleepläge och fläkten stannar. För att kolla detta måste man sitta 16 min i bilen med allt avstängt osv.
Så fort man låser upp/öppnar igen så startar den, därför kan man förledas tro att den är igång hela tiden.
Om bilen inte går ner i sleepläge töms batteriet ganska snabbt, inte pga just sensorfläkten men en massa annat drar också ström, runt 3-4A när bilen är i aktivt läge.

FP
stefannorr
oki....då tar vi de här från början....standardfel A BMW
- klimator> fläkten går i egen hastighet och annan på displayen...fläktmotstånd? tydligen standardfel....nästa standardfel blir när displayen slutar visa siffrorna korrekt eller ska va på högsta displayfel kostnad 2700 cirka om ni ej vill pilla ut den o försöka löda om den som numer har visat sig ge bra resultat...nästa fel är.........nej ska inte skrämma alla hnybörjare men de finnsåtskilliga...jämfört med min Honda håller BMW på sin höjd gammal sovejetklass på sina grejer,även om de är slitdelar så får man ju byta stup i ett...har kört 2 hondor ena 7 år den andra 3 år utan service eller byte av något...har kört BMW 15 månader kostnad drygt 20 000 +att ja ev ska byta koppling= 5 500 kr..sen blir de väl någkanske displayen eller..on spindelled eller annat på besiktningen..... : ( oki vet att de mesta är slitdelar men ädå.....
Nu var det väl tal om sensorfläkten, inte luftfläkten till kupén.
Fel i fläktmotstånd eller effektsteget till fläkten, eller glapp i displayer är vanliga fel på de flesta bilar. En vanlig tillverkare av klimastyrningar är Alps (Japan), håller normalt bra kbalité men fel förekommer likväl.

FP
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag hade problem med att kliman kylde för mycket på försommaren och det berodde på att "gallret" till sensorfläkten var igensatt med damm. Efter dammsugning fungerade allt normalt igen, (BMW Solna föreslog genast byte av panel för 4000 kr vid förfrågan!)
/Mats
Det är beklämmande om de inte känner till sensorfläkten för kliman.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.