AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
422

3 frågor ang. min 318i E36 -91

Halloj!

Min bil är en 318i sedan E36 -91 113Hk. Sv-såld, alla servicar gjorda enligt bok. Den har gått ganska exakt 8000 mil nu.

Har dock lite strul med en del grejjer....

1. Min bil tjuvlarmar (BMW Orig. larm. Liten röd diod framför växelspaken). Kan det finnas nåt samband med att c-låset låses upp direkt (i alla dörrar) efter att jag låst bilen? (Detta händer 1 gång på 3 ca.) När låset har låsts upp räcker det med att öppna förardörren nån centimeter och trycka igen den och låsa igen så förblir oftast bilen låst. Vad gör man? Byter alla dörrkontakter?

2. Indikatorn (på instrumentbrädan) som ser ut som ett batteri tänds ibland för att sedan kort efter slockna. Vad är det? Generatorn som spökar? Ljuset "flämtar" även i intrumenten samt ytterbelysning. Både på tomgång och under färd.

3. Bilen går "ryckigt" på varvtal mellan 2000-3000 ca. Om nu generatorn e paj, kan den då vara orsaken till detta? Kan den lixom ge fel spänning till stiften? (Vet inte så mkt om motorer, hoppas ni har överseende.

Tack för ditt svar :)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
1. Har samma fel på min bil, låser upp sig när man precis låst den. Har inte orkat lägga någon tid på det, men det har nog ingenting med larmet att göra. Möjligtvis när du låser bilen och drar nyckeln till larmläg att du släpper tillbaka nyckel för fort och den åker mot upplåsningsläget igen. Ta det försiktig när du låser så går det nog bra.

2. Regulatorn i generatorn är slut. kostar 360:- till en valeo generator och ca 180:- till en bosch generator, om du inte vill ha original, då det kan bli dyrare.

3. Ja bilen går ryckit eftersom inte bilen laddar som den ska. Hade samma problem på en 316 E36 även min gamla Saab 9000.
Wow! 3 av 3 :)
En får tacke!
badeben
Kolla kamremmen hade samma problem remmen byttes för 2000mil trodde inte att det var den sen bilen ryckte på samma varvtal som du beskriver slutade med motorhaveri när remmen gick av.
hoppsan.... ska försöka få den bytt oxå.... det är nämligen dax.
Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.