AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.058

Hur är gamla 635 csi att äga?

pe
29
peko73
635 CSia- 82
Skulle vilja ha hjälp med att få lite upplyssningar om 635 csi, hur är den att köra och är den dyr att underhålla?
Tacksam för hjälp.

Totte
Underbar bil!

Sök bland gamla inlägg, finns rätt så mycket att säga om just E24.

MVH,
E38B12
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Vacker! Snabb! Ovanlig! Praktisk!?!

Förhållandevis billig att hålla(många delar gemensamt med E-28).

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Lj
11
Ljupce
520i Touring-96
518i -91
635csi-86
Hej
Äger en BMW 635Csi från 1986 och jag tycker att den är underbar.
Det som kostar skjortan på denna bil är plåt detaljer och inredningen men det finns en firma i Tyskland som har vissa delar till halva priset.

Länk

De har inte så många delar till 635:an på sin hemsida men om du t.e.x får tag på reservdels-nummer från BMW så kan du e-maila de så får du reda på vad delarna kostar exkl. frakt.

Obs Alla deras delar är nya och orginal BMW.
Ljupce

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Att se upp med utöver "vanlig" beg koll är som ovanstående iofs redan sagt,dvs dyra karroseridelar...T.ex framskärmspriserna är inte av denna världen.
Vill minnas att dem kostade 7000kr/st till 635:an när jag kollade detta för ett tag sen.

Mvh Janne.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
7000 är väl i.o.f.s mycket pengar men med tanke på att skärmar till en betydligt enklare bil såsom Volvo PV (kankse inte tillverkningsmässigt) kostar runt 4000 då de fortfarande fanns att köpa nya så är väl det inget att bråka om, ja, jag vet att en skärm till en 240 kostar nästan ingenting, men å andra sidan så får man bilen nästan gratis också.

Rosten tar ganska bra på dessa bilar, som på alla gamla BMW:er, och speciellt dp karmannbyggda. kromlister kan vara relativt dyra de också. Se framför allt till att kolla upp ABS bromsarna, det är varken kule eller billigt att få i fungerande skick, skicket på ABS kransarna bak kan ganska lätt ses med blotta ögat.

Bilen är något tuyngre än E28, varför prestandan är lite sämre än denna givet att motorn är densamma. Krävs cirka 30 hk till jämfört med denna 4 dörrars modell för att bli jämbördig eller värre.

M-modellen har en helt annan karaktär än de övriga, men kostar också lite mer, allt beror på vad du är ute efter.

/Johan

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

7000kr för en skärm ser jag som ett överpris hur som helst :)

Jag betalade 695 spänn för en ny skärm för ca ett år sen till min 535:a=Rätt kurs :)

Jag tycker inte heller att ett ABS krans byte kostar så mycket på V-stad(om det nu skulle vara detta fel på ABS:en)..Ungefär 2-3 tusen/sida bak om man t.ex jämför mot vad en framskärm+lack skulle gå på..

Mvh Janne.
jo
972
johnor
OK, 7000 är mycket, men är själv van vid priser på 14 500 tusen per framskärm till 2000 cs, så speciellt bortskämd med priser är man inte. Om 4 kransbyten för 12 000 är billigt får väl var och en ta ställning till, jag tycker det är relativt dyrt, räknar man sedan in dad nya givae kostar så kan det springa iväg på halva inköpspriset på bilen, men då kankse man fått vad man betalar för...

/JOHAN
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...Jag pratar om ett kransbyte.Har man sådan otur att man måste byta alla fyra+givare då kostar det såklart.
Jag har t.ex inga "rostiga kransar" runt om,endast vänster bak.
Vänster sida verkar också vara mera "rostvänlig" än höger enligt mina erfarenheter..

Jag kan ju också dra till med vad bägge framskärmarna går på inkl proffslack,inte gratis det heller ;)

Mvh Janne.
jo
972
johnor
hehe, visst, vi kan käbbla mot varandra i evigheter, apropå proffslack, har du Janne någon som du kan rekommendera i STHLM-trakten? jag har ingen erfarenhet av lackerare häromkring då jag kommer norrifrån ursprungligen.

/Johan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tyvärr Johan, har ingen aning om bra lackerare i Sthlm ...

Finns säkert någon annan här på forumet som kan rekommendera någon duktig lackerare där..

Mvh Janne.
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Den tidigare 635:an fram till ca -82 har lite annan front, akter och inredning som är mera avskalad och har cromelister. Motorn har större borrning (motorsportblock) vilket gör den mera varvvillig än senare varianter. Talar om 218hk varianterna.

En e28 har ju inte så stort värde som e24 även om delarna till stor del är gemensamma. Går ofta hitta delar från e28 som är betydligt vanligare.
pe
29
peko73
635 CSia- 82
Har köpt mig en 635:a kunde inte hålla mig, underbar att köra. Blir glad varje gång jag ser den och vet att den är min. Var och M-testade den efter jag hade köpt den, fick ett väldigt bra betyg. Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta en instruktionsbok till 635 CSia-82, har sök men int funnit någon på nätet.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
GRATTIS till 635an, den kommer du att kunna njuta av/i/med!
Här är några länkar som kanske kan vara nyttiga:
Länk
Länk
Länk
dessvärre har jag inte lyckats hitta instruktionsbok. Men detta eminenta forum har en bra sökfunktion och en hoper kunniga, hjälpsamma BMWälskare.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
pe
29
peko73
635 CSia- 82
Tack för länkarna till trevliga sidor. Var inne och tittade på lite bilder, blev lite förvånad när jag såg att inredningen ändrades till-82 modell. Då min pärla är en-82, men har den gamla inredningen? Vet någon hur detta ligger till med detta.
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Instruktionsbok kan du köpa från din BMW-handlare dock på engelska och kopia men snyggt inbunden.

Kromlister är inte så dyra!?! 950 kr för "frontmittlisten" på kofångaren.

Annars är det bara skojigt. Skall iväg nu och köra igen, njuter varje gång.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Visa användare
80
Mr. M5
Alpina B10 V8 -98
325 -93
635 CSI -82
Har också en 635 -82:a med den gamla inredningen. Det är som så att man bytade inte förrens i maj 82. Det var då inte bara inredningen som ändrades utan näst in till samtliga delar. Har läst och forskat mycket i pre och post -82 E24.

BMW - Illud iterum dicere potes!
Det pratas ofta dyra plåtkostnader när E24 är i farten och visst kan jag väl hålla med. Jag vill inte gärna köpa ny framskärm om jag slipper.

Men, jag vill också varna alla från att jämföra priser med billigare "pirat"-skärmar till andra modeller. Janne T berättade ovan att han köpt en skärm för 695:- till sin 5-serie.
Nu är jag inte alls insett i vad BMW tar för nya skärmar till de olika modellerna men 695:- låter inte som ett pris man betalar för original.
Köpte precis nya skärmar till min Audi och där kostade original 1.800:- när pirat kostade 1.200:-. Valet var i det fallet inte svårt när jag skulle lacka om hela bilen. (en -94)

Om man tittar på exempelvis WENG (naturligtvis bara en i mängden) som är ganska vanligt förekommande tillverkare av plåt-delar för rostlagaren, så tillverkas WENGs delar av återvunnen skrot-plåt.
Passformen på dessa delar har blivit bättre med åren men det finns fortfarande flera argument som gör att jag aldrig väljer dessa till något seriös projekt.
Dels förändras kolhalten i plåten när man återvinner gammal plåt genom ytterligare en upphettningsprocess =mer rostbenägen.
Dels kan du, om du har otur, (ej ovanligt) få gamla rostpartiklar färdiginbakade i din nya plåtbit. Detta kan resultera i att din plåt börjar rosta på de mest oväntade ställen.
En annan, inte så oviktig, poäng är att många lackerare inte ger några som helst garantier på lackjobbet om du använt dessa "pirat"-prylar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

BlackLuck>>>Stämmer bra att jag inte köpt skärmen från originalhandeln..Tyckte det blev "tillräckligt bra" för min gamla 5-serie hur som helst.
Kommer inte ihåg vad en originalskärm kostade då jag var och "rev"....

E24:an är en bil som man inte "experimenterar" med olika "billighetsalternativ" pga att bilen är en av BMW's absolut finaste modeller överlag tycker jag...Så kring 7' får man räkna med på den bilen för en framskärm om det ska "bli rätt" utseendemässigt.
Dyrt iaf...

Mvh Janne.
Jo jag glömde ju nämna att det många gånger är både bättre och billigare att kolla om man inte kan få tag på en rostfri begagnad skärm (Om den då är original).
Men naturligtvis är det nästan stört omöjligt till vissa modeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.