AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.008

Mina vindrutetorkare stannar mitt på rutan?

sdljono
Hej

Jag har ett mysko fel på min E36 -95.

Mina torkare stannar mitt på rutan efter dom gått klart.
Dom fungerar alltså som dom ska med ändläget längts upp och längst ner på rutan. men när dom gått upp och ner så stannar dom mitt på rutan.
Alla lägen fungerar som dom ska Interval, 1 och 2.

Jag har sökt på BMWPower men inte hittat något svar.

Tacksam om någon kunde hjälpa mig eftersom jag just nu åker omkring med torkarna mitt över rutan och det ser inte bra ut att en BMW krånglar.... när jag glider på staden gator :-)

Mvh Josef
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Hade samma problem på en Renault Clio (!) som jag hade för läääänge sen. Det var nåt elfel i nåt relä, tror jag.. Orkade inte bry mig, så jag lossade torkarna när dom fastnat halvväg uppe och satte tillbaka dom i "rätt" läge... Funkade fint.
sdljono
Tack men jag tror inte det hjälper i detta fal, jag tror att torkarna sticker ner på huven om jag gör så.
De fungerar bra att köra hela vägen upp och ner men sen stannar den på mitten igen.
Något typ av "slut" läge som har flyttas.

/Josef
Finns annan tråd om detta just nu, sök!

FP
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Torkarmotorn eller kanske torkar reläet är kass.
Tror mest på torkarmotorn.

Mvh Richard
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Har inte armaturen vridit sig lite på motoraxeln då? Inte själva torkaren utan hela torkararmaturen. För då blir väl lägena rätt fasten stoppläget ändras.
Nja, isf ändras ändlägena också. Ena ändläget är ju även stoppläge, måste vara ett elektriskt fel som gör att den inte stoppar rätt, om den torkar och vänder rätt, och isf skall man inte ändra nåt mekaniskt. Då får man problem med att torkaren går antingen ut på A-stolpen eller ner på huven = katastrof

FP
sdljono
Precis!

Det känns som det finns 3 lägen ett vid A-stolpen ett nere huven och dom är riktiga, men sedan fortsätter torkarna upp på mitten av rutan för att stannar där till nästa intervall., typ av slutläge.

Så för mig så känns det mekaniska riktigt och helt och jag misstänker att någon elektronikenhet har fått spunk.
Om de alltid stannar på samma ställe så är det säkert ett mekaniskt fel. Med reservation för att jag aldrig skruvat på en så modern BMW.
Men det funkar säkert så att i själva motor/växelpaketet så finns den en positionsgivare så säger till när den är "hemma", detta paket roterar bara och vet egentligen ingenting om var torkarna befinner sig, bara var på varvet den befinner sig. Om armen som sitter fast på detta paket har flyttat sig en bit så kommer "hemma" att flytta sig men torkarna rör sig för övrigt rätt.
Jag skulle kunna tro att det bara är att losssa armen från motorn och rotera den rätt.
Jag vet inte vilken arm du menar, "hemma" och nedre vändpunkt är ju samma sak. Om det internt i motorn har flyttat sig här så är det en sak, men annars skall aldrig torkaren flyttas på utgående axeln.
I nyare bilar ger ändlägesbrytaren puls till ett relä som i sin tur stoppar motorn, det är i detta relä som man får fixa till kontakten (bränd) och då brukar stoppläget bli rätt

FP
sdljono
Jag har nu pratat med BMW och dom säger med 100% säkerhet (vad det nu betyder....) att det är torkarmotorn som är trasig.
ALL elektronik som styr detta sitter i motorn säger dom.
Jag ska nu söka efter en ny motor på skroten.

Är det någon som bytt torkarmotor på E36?

Tips?

/Josef
sdljono
Lite info om mitt problem....

Jag köpte en torkarmotor och skulle byta, men när jag skruvade bort kåpor så jag fick fram motorn så jag att jag kunde låssa staget som går från torkarmotorn och sedan flytta det till rätt läge, så fungerade torkarna igen.

Jag bytte alltså inget.

Dock vet jag inte om den nu kan tappa läget igen, men jag provar och kör så får vi se.

tack för alla hjälp och tips!!
sdljono!!!!
du flyttade alltså ner staget ett jack ? hur visste du vad som var rätt läge ? och du var sitter motorn ?alltså vilka kåpor ska jag skruva dän tackar för svar MWH Robban

sdljono
Låt säga att jag beskrev det lite väl enkelt kanske. det tog 3 timmar att fixa det.....

Börja med att ta bort båda torkarna från dom stag som sticker upp med 13 hylsnyckel.

Sedan: tog jag bort det en stor plåt som sitter i motorrummet precis där torkarmotorn sitter.
Genom att ta bort den kommer jag åt skruven som sitter på utgående axel på torkarmotorn.
Jag skruvade upp den nästen helt, (inte helt för det behövs inte dessutom kan det bli besvärligt att få dit allt igen)
Genom att lossa den så och sedan trycka upp staget så att den frigörs från kuggarna på torkarmotorn, kan jag nu ändra läget på hela annordningen.
Hur jag listade ut vart den skulle sitta det är lite svårt att beskriva men jag kan försöka. ( kolla annars hur allt fungerar så kan du lista ut det, efter ett tag)
- Börja med att kolla vilket håll motorn snurrar.
- Snurra sedan den frigjorda armen så att du ser "start" läge för när torkarna precis ska börja att svepa över rutan.
- Skruva sedan fast staget i torkarmotorn och gör en test, det kan hända att du måste ta lös och prova flera gånger för att hitta exakt rätt läge, (tog mig en Låååång stund).

Sedan är det bara att skruva ihop allt och hoppas på det bästa....
Nu är jag trött efter en massa timmar under huven..

Go natt
Da
3
David BMW 3 E36
Märke: BMW 3 (E36)
Gruppkod: BW012755
Modell: 316I/4
Cylindervolym: 1596
Motorkod: M43-B16
Effekt: 75kw
Färg: Mörk blå
Kaross: Sedan
Årsmodell: 1997
Växellådan: Manuell
Motor: 102hk
Hade samma problem som sdljono. Anledningen var att jag hade rengjort allt med vindrutetorkare att göra; när jag monterade ihop vindrutetorkare&CO igen råkade armen mellan stag och vindrutetorkarmotor hamna i otakt. Denna arm andra och jag talar om är mellan 2 (stag) och 3 (vindrutetorkarmotor) på bildlänken: Länk

Castor och boxsterpontus är right on point, tyvärr förstod jag inte det i början av vindrutetorkarmeckande. Bult+platta delen som vindrutetorkaren sitter fast på rör sig bara fram och tillbaka. Staget roteras i hela cirklar av vindrutetorkarmotorn. Tack vare detta kan man alltså ändra hemma/ slutläge för vindrutetorkarna.

Video för hur man skruvar isär:

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.