AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
407

Svårt byta spindel led?

Ho
94
Honkies
Bmw 325i - 93
Hej.. en liten fråga är det svårt att byta spindel led på en bmw 325 93? Ser uinte ut att vara mkt för men kanske är det de. Nåt man skall tänka på?

By Honkies the one and only =)
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Om du ska byta själv så måste du plocka ner hela länkarmen för att kunna pressa ut spindelleden.
Bmw använder sig av ett specialverktyg och arbetet kostar bara ca 800 + material så jag rekommenderar dig att lämna in istället.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har bytt själv utan större problem. Visserligen på en e30, men det ser likadant ut på e36. Pappa har bytt på sin e36 utan problem.

Att ta bort länkarmen är inte så svårt. Det enda prblemet är att grejorna har en förmåga att sitta stenhårt.

Jag pressade ur och i spindelleden på ena sidan med hjälp av ett skruvstycke. Dock gick mitt skruvstycke sönder när jag skulle pressa ur spindelledan på den andra sidan (hade ett dåligt gjutet som redan var på bristningsgränsen). Så då fick det bli släggan. Det gick utmärkt att slå ur den gamla leden med en liten slägga. Sedan slog jag i den nya med samma slägga. Dock måste du ha något som distanser när du pressar/slår så att du inte skadar den nya leden. Jag hade ett gäng gamla kullager som passade utmärkt runt leden.

Om du har tillgång till någon slags press så är ju det enklare att pressa ur och i lederna med hjälp av ett sådant.
Lycka till!

Hej hopp!
Fa
227
Falcon
325 -93
Jag bytte tillM3:s länkarm istället 1500 kr och du behöver aldrig byta mer + att bilen blev mkt bättre i responsen.
ps framvagnsinställning är nödvändigt om du byter
mvh /Peter
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Falcon: Vad menar du med att man aldrig behöver byta mer? Är spindelleder bättre till m3:an eller vadå?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.