|
|
|
|---|---|
|
Är det vanligt att siffrorna och texten i instrumentpanelen "försvinner", dvs man kan bara läsa vissa delar av siffror och bokstäver. Vad kostar det att byta en sådan? | |
|
Inte vanligt på BMW, men väl på SAAB 95 de första åren. Säkert minst 5000:- att åtgärda, vill jag tro. Köp inte en bil med dessa problem, den är ej välhållen, eller gått MYCKET. Sword |
|
|
Nytt kombi instrument ca 4000:- samt, ca 1 h på BMW verkstad för att "koda in" det Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| har hört att det kan bli så när man startar upp bilen med för stark ström (startkablar) eller nåt sånt, kan det stämma? | |
|
Har inte direkt med hjälpstart att göra, beror oftast på glappkontakt mellan display och kretskort i instrumenet. Bör gå att fixa betydligt billigare än BMW:s utbytespris, kräver någon kunnig elektronikreparatör isf. FP |
|
|
Detta är ett typfel på E38 och sannolikt även E39. Tyvärr är det det ett direkt elände att reparera pga urbota dum konstruktion. Att det skulle behöva "kodas om" efter byte låter inte troligt. Det finns en "ryggsäck" på kombiinstrumentet som innehåller chassinr samt miltal etc, om man flyttar över den till ett nytt kombinstrument borde det räcka fint utan omkodning. Detta förutsatt att "ryggsäcken" är hel förståss. Att de felande punkterna i displayen skulle ha något med högt miltal eller startkablig att göra låter inte troligt alls. Det är bara en dålig konstruktion som går sönder. Även solen har fläckar och detta är en av de få fläckarna på E38 som annars är en lysande konstruktion i det stora hela. Den korkade konstruktionen är verkar vara gjord av underleverantören VDO och inte av BMW själva om det är någon tröst för någon. |
|
|
Ett mycket kompetent inlägg balmgren..... |
|
|
Tyvärr sitter det ingen kodplugg på alla, mätarens minne sitter integrerat på kortet nånstans i ett PROM. Iaf inte på min modell och på andra liknande. Sen finns varianten med "high cluster" instrument som har en påhängd modul bak på intrumentet, osäkert om mätarens minne sitter i modulen på dessa. Problemet med kontaktfel mellan glasdispalyen och kretskort/drivkretsar är ganska vanligt¨, inte bara i bilar utan allt från mobiller och komradio till miniräknare och mätinstrument osv. Kretsarna är extremt högohmiga och minsta dammkorn kan släcka ut en rad eller kolumn i displayen. FP |
|
|
Visste inte att det fanns instrumenthus med "ryggsäcken" integrerad, jo då lär det nog behövas omkodning. Där ser man vad man kan lära sig här... Att det lätt kan bli kontaktproblem i LCD'n stämmer ju bra men det jag tycker är så urbota dumt är att på E38/E39 så går det inte att ta isär och ågärda detta då iaf jag inte kommit på hur man tar loss mätarmotorerna utan att ha sönder dem. Själv får jag gissa vad det står i min nu :( och eftersom det är ett typfel känns det ju inge vidare att försöka med att köpa en på skroten heller, som lotteri ungefär. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.