AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
449

Rost på baklucka

Hej!

Jag undrar om det är vanligt eller okej att en bmw touring -98 har börjat rosta på bakluckans kant.
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Nej, det ska egentligen inte rosta alls eftersom den är helgalvaniseras. Menar du lackbublor eller riktig rost. Luckan ska då helst bytas eftersom rosten nog kommer tillbaka även om man "lagar" den. Har inte bilen rostskyddsgaranti?

Sword
Linda: du har mail på en baklucka...

Tyvärr förekommer det på E39 T med dåliga bakluckor ( även dörrar..)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
jag vet inte om den har rostskyddsgaranti.

det är en import
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
BMW har 6 års garanti... har hört att dom byter ut även om det gått lite längre tid också... senast på en 523 -96. 2 dörrar byttes ut på garanti.

/Jake
gäller det även importerade bilar?
Linda: Japp.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Rostgarantin gäller även för importerade BMWs från åtminstone Tyskland. Ett krav är dock att man har en äkta och någorlunda fylld service bok som återförsäljaren kan kopiera och skicka till BMW-importören. Notera att detta är ett krav från BMW och inte från återförsäljarna. Kan man övertyga återförsäljaren att man servar bilen själv, accepteras det också. BMW’s slutliga beslut baseras i högsta grad på återförsäljarens uttalande, d.v.s. vad som är anledningen till rostangreppet, så se till att få en trevlig diskussion med plåtgubben. Själv får jag en ny backlucka inom kort.

Mvh

Ellinas
Måste den bakluckan vara genomrostad för att försäkringen ska gälla?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Linda, rent formellt måste det vara genomrostat. Men BMW brukar vara mycket generösa när det gäller goodwill avseende rost som beror på bristande/felaktigt rostskydd från fabriken.
Det brukar räcka med att rosten kommer "inifrån", dvs inte pga yttre lackskador.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.