AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.193

försäkring framruta

nån som vet om man kan få en ny framruta om den ä alldeles blästrad (ser inte nå i motljus) på försäkringen eller måste det va en spricka i den?
Om den blir utdömd på asb så tar försäkringen den,har aldrig hört att ruta utan spricka blivit underkänd dock.

Henrik
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
he rik> Det händer, den på min 318i blev utdömd efter 28000 mil. Då borde den givetvis redan vart bytt, den var rent förjävligt dålig. Fanns dock inget stenskott i siktfältet, vilket försäkringsbolaget (OK/Folksam) krävde. Bara repor och sånt var visst normlat slitage. När glasmästaren tittade noggrannare på rutan andra gången fann han dock ett stenskott *harkel*. Och det var inte jag som hade gjort det..

Snart dags för ny ruta i Audin. Det är riktigt skönt med ny, repfri ruta. Inga reflexer som stör, och mycket bättre sikt.

Sex på alla fyra, roligast så!
OK,när jag snackade med mitt bolag för några år sen,det var när dom ändrade bedömningen på framrutan på asb,så sade dom att om bilen ej gick igenom så täckte försäkringen.
Detta var läns,min fråga var om bilen ej blir godkänd,kanske var underförstått att det skulle vara spricka eller stenskott.

Henrik
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ganska vanligt att vindrutor blir underkända pga slitage vid en kontrollbesiktning. Glasförsäkringen täcker inte rent slitage, utan endast skador.
Tänk då på att försäkringsbolagen numera är ganska uppmärksamma på bilar som dagen efter att de blivit underkända på sliten vindruta plötsligt får ett större stenskott eller en spricka...!!!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jesperado> När vi ändå pratar glas. Vilka är kriterierna för sprickor i rutan, utanför siktfältet? Har nämligen en spricka på passagerarsidan, som går uppifrån kanten och ca 30 cm neråt. Den växer vid temperaturväxlingar, så jag håller ögonen på den. Men när renderar den en tvåa?

hade vindrutan sprucken rakt över i mitten (från tak till huv) på min fd. hisingetraktor (v***o 740) men var bes u.a (sprickan hade gått igenom 3 år i rad ua) först när spricka eller stenskott finns i siktfältet döms den ut (ställ ett a4-ark på ratten, finns det skott eller spricka där = en tvåa), det finns gränsfall som min illa sargade ruta hade spruckit ganska duktigt förarsidan på 316, sprickorna gick igenom bara jag lovade att byta den och en etta fick tidigare ägare på den

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Utanför förarens direkta siktfält ska skadan vara "ett påtagligt sikthinder" innan man anmärker på den. Detta är alltså en ren bedömningssak.
Bedömningen är en "villkorstvåa"...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jesperado> Ah, man tackar. Då är min bedömning alltså hårdare än eran, vill inte ha spricka i en del som till viss del är bärande (limmad ruta).

Bilprovningen borde betala övertid när du sitter här och besvarar våra spörsmål :)

E3
31
E39 520
523Sedan -97
Förmodligen kan glasfirman hitta någon spricka som inte du har sett.........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.