AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.227

Är det orginalhögtalare som sitter i min E46?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg undres om forrige eieren har byttet högtalere bak, for det beste ljudet kommer bakifrån. Det er litt mer trykk og bas bak, og det blir et tydelig "rear-image." Ljudet er faktisk ganske ok. Men det skal vel ikke være slik?

Har E46 Coupé -00 med Business CD, ikke H/K.

Har hørt orginal-ljudet i en E39 tidligere, og jeg MINS at det låt mycket mer skit! Jeg har en teori om at forrige eieren har hatt et bedre framsystem, men tatt dem ut og satt inn de orginale før han solgte bilen..
Tjo!

Anledningen till att du upplever ljudet bakifrån som bättre är ganska enkel: Mer låda att spela i!
Högtalarna som sitter i hatthyllan använder nämligen hela bagagen som "baslåda", eller rättare sagt resonanslåda i detta fallet. Detta medför att ljudet förstärks markant i jämförelse med framsystemet som har några knappa liter, dessutom väldigt otätt utrymme att spela på. Vidare sitter fronhögtalarna ganska otacksamt till, nere vid fötterna vilket gör det svårt att få basen att nå upp till öronhöjd. Sätt dig i baksätet och lyssna på enbart frontsystemet får du höra vilken skillnad det blir!

Dock kan det nog ha ganska mycket att göra med att det sitter orginalhögtalare fram och bytta högtalare bak.

På min bil satt det Magnat-högtalare i hatthyllan. Spelade väl duglig bas och ganska högt i diskanten, men eftersom det var ett kit där diskanten endast hade en fastlöd konding som filter säger det säg självt dels att basen spelade för högt upp, och diskanten för djupt, vilket medför att ingen av komponenterna klarar av sin egentliga effekt, samt att ljudet blev ganska markant och otydligt i mellanregistret vid lite högre volym.

Tilläggas bör väl att min bil är en E36'a, och jag antar väl att dom har ändrat högtalarposition till E46-modellen. Principen med hatthyllan är dock densamma!

Anledningen till att det tycks låta bättre i 3-serien än i 5-serien kan vara så enkel att det är samma stereo och högtalare, men i en mindre kaross = bättre ljudtryck! Finns säkert någon som kan mer om den frågan än jag.

// Björn
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
alien: Jeg var ute og tittet på bakhögtalerene just nu. Det sto "HAES" på dem. Jeg trodde orginalene het nokia (?). Men det er også et bmw-merke på dem, da er de sikkert orginale likevel.

Det er nok slik som du beskriver...

Kommer definitivt ikke til å sette inn bedre högtalere bak, de holder mer enn nok som "rear-fill" når et bedre framsystem er på plass.

Takk for svar!
Det är antagligen så att BMW har bytt tillverkare för "orginalhögtalare" mellan våra årsmodeller... Skiljer ju trots allt 7 år :)

I övrigt tycker jag du verkar tänka helt rätt!

// Björn
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag upplever dock ljudet bättre i min "E46 Ci" än i min fd
"E46 sedan" som jag körde förut. Hade dem samtidigt en tid. och ljudet var bättre i Ci modellen. Eller kan jag höra så fel?

Någon mera som har erfarenhet av detta? i för sig var sedanen ett par år äldre. Kanske blir högtalarna slitna?

Mvh
kristian
Mja, högtalare av lite kavlitet skall inte bli slitna så snabbt. Snarare är det så att de allra flesta högtalare behöver en tid på sig att "spelas in", dvs få gummiupphängningar att mjukna lite innan dom kan ge sitt yttersta.

Däremot finns det mängder av faktorer som kan spela in i en bil... Var det medvind, motvind? Mycket vägljud från däck, fartvind (samma som förra)? Inställningar på stereon? Var det samma stereo? Samma skiva? osv...

Men det är inte helt omöjligt att högtalarna som sitter i Ci'n var bättre än dom i den lite äldre sedanen. Fast det skall nog skilja ganska många år emellan om det skiljer i högtalarna inom samma modellkod. Däremot kan jag tänka mig att konstruktionen i de bägge bilarna kan skilja sig litet, till Ci'ns fördel. Eller var det helt enkelt så att Ci'n hade någon form av extra högtalare för bättre basåtergivning? Knappast troligt, men jag vet att volvo säljer en del system med extra bashögtalare, och t.ex. V70 har diskanter i de bakre stolparna till skilnad från snikmodellerna som inte har det.. Lite skilnat i utrustning, men stor skilnad på ljud!

// Björn
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Ci'n har jo diskanten bedre plassert foran enn sedanen. Tror ikke det er ekstra bashøyttalere i Ci'n, men kanskje det kan ha noe med utformingen av kupeen å gjøre?

Jeg har notert meg at lyden i høyttalerene foran og bak er ganske dårlig hver for seg, men sammen derimot så funker de faktisk ganske ok når det gjelder lydkvalitet. Klar og ren lyd ihvertfall.

Det er også veldig stor skillnad på hva slags musikk man spiller. Har en orginalskive (samleplate) med "Turn to you" (Mel C) som jeg har spilt flere ganger de siste dagene kun fordi jeg synes låten gir mer/bedre lydtrykk på en måte.. Pussig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.