AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
344

Funderingar om den ny elekriskt styrda rattutväxlingen.

Den ny 5-serien har någon slags elektriskt utväxlad styrning. Vid låga hastigheter så har man få rattvarv till fullt utslag och vid höga hastigheter många varv.
Antag att man kör bilen fort och gör 10% rattutslag och sen ställer sig på bromsarna och stannar, då har man ju ratten vriden typ 50% av max enligt den nya hastighet man har fått! Vad gör datorn åt det?
Kommer den att vrida hjulen mer efterhand som hastigheten minskar? Verkar orimligt.
Eller kommer hjulen att stå kvar i den vinkel som de gjorde innan man bromsade?

Om man funderar lite på det så blir det lätt lite konstigt. Det går säker att lösa med lite finurlig programmering. BMW måste ha tänkt till lite så att inte körkänslan och kontrollen har går förlorad.

Någon som provat och vet hur det funkar, eller måste jag åka och prova en ny 5:a imorgon och kolla hur det ligger till
Eftersom det är utväxlingen i styrväxeln som ändras med hastigheten borde inte hjulen vridas alls så länge ratten hålls kvar i samma läge.

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Jo men så enkelt är det inte. Om utväxlingen ändras men ratten och hjulen står kvar i samma lägen så kommer inte ratten att stå rakt när men sen vrider tillbaka hjulen till noll-läget.
Tror nog att BMW tänkt på detta, kanske genom att styrutväxlingen inte ändras när bilen svänger (oavsett hastighet).
I det scenario du beskriver skulle i så fall ratten stå rätt när hjulen är i noll-läget. När hjulen väl är ställda rakt kan utväxlingen ändras.

Jag har faktiskt ännu inte testat nya 5-serien så jag vet inte hur det fungerar i praktiken.
Du får väl göra ett test och återkomma med dina erfarenheter:)
Aktiv styrning är dock tillval på alla nya 5-serie bilar så kolla att bilen du provar har aktiv styrning.

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Det finns massor med inbyggd intelligens i detta, utväxlingen ändras bara under vissa premisser, se tidigare tråd om detta.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.