AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
493

523, överraskande snabb!

fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Efter att ha gjort en god gärning och skjutsat hem morföräldrarna från middag här hemma var jag ju tvungen att testa vad farsans 523:a går för:

H-vete vad den gick! Har en öde raksträcka här som är bra att testa på, var ju uppe i 240 knyck innan jag var tvungen slå av..och då den ökade bilen fortfarande! Vette fn om min bil klarar sig från spö, går dom verkligen så här bra?? Jag är smått imponerad!

Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Har inte testat min än..........ser fram emot en Tysklandstur.
Jag är helnöjd hittentills med prestandan...fö är en nedväxling från 5:ans växel onödig vid en omkörning den sticker "gött" endå!

K-Jörgen
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Glöm att bort att en 523 forsätter att öka i 240 km/h. Jag har haft två stycken 523, en 528, och nu en 540! Visst går en 523:a bra men du har nog hittat en super ex...
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
ja nu ska jag ju inte överdriva :) var lite exalterad när jag skrev inlägget igår, hehe..så öka kanske var att ta i, men dryga 240 kan den nog göra..jag tycker iaf att det är ruskigt bra för en bil med 170hk
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Jag har två funderingar:
1: Hoppas att ni provar maxhastigheten lagom sällan och att ni kommer ihåg då att väglag, kurvor, sikt, bromssträcka etc ÄR INTE SOM DET BRUKAR VARA! Jag vill ju gärna att ni fortsätter skriva inlägg så att säga...
2: Jag tyckte att min 523:a kändes lite ostadig redan i 160km/h. Åker ni helt stabilt? Var jag bara lite nojig för att jag hade 3-åringen i baksätet tro?

Sword
LN
497
LNBT
S6Plus
Ostadig i 160 ?
Har du köpt Polska däck..?!
Min tuffar på som loket i 180 och över...

Sparar till en....
Länk
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hej LNBT,
Jag har Continental premiumcontact, dock ganska slitna bakhjul. Ska shiftas och balanseras snart. Hoppas att åtminstone vibrationerna i vagn och ratt (i högfart och på grus) försvinner. men håll med om att E-39 sedan nog är stadigare än touring, eller?

Sword
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
jag tyckte bilen var hur stabil som helst..den har sportchassi och det borde hjälpa till att hålla bilen stadig i högre farter.

Jag kanske ska poängtera att jag är en ansvarsfull förare och inte är en som "tokkör" allt som oftast, medges skall dock att jag toppat varje bil i min ägo ;)
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
ferlin,
Min kommentar var utav ren omtanke, tro mig.
mvh

Sword
LN
497
LNBT
S6Plus
sword: är det lågprofil? mina är 235/45 inga extrema däck lagom stötiga o lagom gungiga.
Är det inte bredare hjulbas på 540 o M5, någon här kan ju rätta mig om så känns. Annars vet jag inte varför sedanen skulle kännas stadigare, skulle vara i kraftig sidvind då.

Jag är en förare som tokkör allt som oftast när vägen tillåter..:-)

Sparar till en....
Länk
Det är aldrig BREDARE hjulbas möjligen LÄNGRE hjulbas ( axel avstånd), däremot kan spårviden vara bredare genom t.ex. annan offset på fälgarna...

Låter märka ord polisen hälsa...

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
LN
497
LNBT
S6Plus
Om alla sökte inlägg blev det ju aldrig några nya...
Utvecklingen skall ju gå framåt. inte bakåt..

Får väl skriva spårvidden då, det är möjligt den är bredare.

Sparar till en....
Länk
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
LNBT:
har på 225/60/15 s k ballongdäck. När det gäller bakaxel så är det tydligen så att Touring har annorlunda sådan jmf m Sedan.
Jag trodde (tror än) att "ballongdäcken" ger bättre komfort.

Sword
LN
497
LNBT
S6Plus
Viss gör det det, men vem har nytta av komfort när man ligger i diket!
Det är ju hela tiden en balans emellan komfort o säkerhet. Balongdäck=långsammare
Provat volvo Crosscountry i 160 km/h då förstår du vad jag menar.

Sparar till en....
Länk
225/60-15 ger bättre grepp än man kan tro faktiskt...( och sagolikt mjuk gång)
Faktum är ju att bredare däck ofta sänker toppfarten p.g.a. högre luft motstånd och högre rull motstånd

men att jämföra 225/60-15 med skräpet på Volvon ( som är nån slags grovmönstrat året runt däck) är att svära i kyrkan...

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Jag tror det ger bra grepp!
Men 235/45 ger bättre....utan att tumma på komforten nämnvärt.
60 profil och 15 tum är ju knappast högfartsdäck oavsett grepp med all respekt för BMW:s original ingenjörer..

Sparar till en....
Länk
235/45-17 fram och 255/40-17 bak kör jag med på 8,5x17" fälg och tycker det är rätt OK komfort men ljudet....

195/65-15 som jag har på vinter är dock lite smalt för att vara kul att köra på...

Kollar man nere i Tyskland så är 15-16" ganska vanligt på dom flesta bilar 17-18-19 är udda och nästan mer ovanligt än här hemma

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att plocka upp första inlägget kan man bara konstatera att 323i/523i (2,5 liter) är betydligt starkare/snabbare än vad som anges av BMW.
Det finns flera olika teorier om varför BMW "ströp" motorerna på pappret, en av de mest sannolika är att det skulle bli jämnare effektsteg mellan 320i/520i och 328i/528i i försäljningsbroschyrerna.

Olika oberoende bänkningar av de motorerna brukar visa på 185-190 hk i verkligheten.

Finns en del trådar om detta: Använd "Sök inlägg", så finner du dem.

Mvh
A_
17
A_N
525iA -95
är inte de 170 hästarna i 523:an bakhjulshästar.. motorn ska väl ligga på ca 188 hk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
A_N, alla effektuppgifter som anges i försäljningsbroschyrer mm är effekt på vevaxeln.
Men som jag skrev innan, är 323/523 i princip lika stark som 325/525 i verkligheten. (vilket inte är så konstigt med tanke på att det är samma cylindervolym...)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
A_
17
A_N
525iA -95
det jag skrev har jag läst här på forumet, undrar om det inte t.o.m. var du som skrev en hel inlägg i ämnet... :-) och som du säger den verkliga uppmätta effekten verkar vara högreän vad som bmw anger....

länk till 523/motoreffektsträdet:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.