|
|
|
|---|---|
|
Tjenis! Undrar om det är nån som har en ide´om vad som är tokigt med min E34. Med mina sommardäck "205/60-16" så infann det sig helt plötsligt en viss obalans runt 85-120km/h. Åkte till en däckhandlare och fick dessa uppbalanserade på grammet då jag trodde det hade lossnat en vikt. Fortfarande kvar! In till en mekanisk verkstad för att mäta fälgarna. Största skevhet var 0.4mm och största ovalhet var 0.6mm, alltså väl inom tolerans. Skall tilläggas att det vid inbromsning, när jag passerar 100-80km/h vibrerar det i ratten så utav h-vete. Nu har vinterdäcken åkt på "195/65-15" och samma problem finns kvar, dock så är det lite mindre vid vanlig körning men vid inbromsning så är det lika &"¤¤#%#" mycket. Så nu frågar jag alla er hjälpsamma människor om vad ni tror? | |
|
Om det blir värre när du bromsar så verkar det som om bromsskivorna har blivit skeva. |
|
| Trots vibrationer utan att jag inte bromsar? | |
|
kollat styrleder m.m?polaren hade samma fenomen på sin audi och gjorde allt det du gjort och sen fått reda på att styrlederna Bakhjulsdrift mmmmmm........ |
|
|
ööööööööööööö......... kanske ska skriva färdigt innan jag lägger in det.Polarens styrleder var slut,han bytte dom och sen var vibrationerna borta.Det kanske inte är det fel du har men kan vara värt att kolla.... Bakhjulsdrift mmmmmm........ |
|
| Hej. Kontrollera de övre bärarmarna så att det inte är glapp i kulan eller så att inte bussningarna är slitna.Detta är ett vanligt fel på 5 och 7 serien. MVH Ola H | |
|
Jag är helt säker på att dina bromsskivor är skeva. Hade samma problem du tidigare, vid lagom normal broms så vibrerade det friskt vid ungefär 100-70km/h. Försvann helt när jag skaffade nya skivor. Om det slår i din ratt så är det de främre skivorna som är dåliga. Jag har också små, små vibrationer i min bil vid 100km/h. Det är så små att det inte stör men de finns där, och det fanns där också innan jag bytte bromsskivor, så att din bil vibrerar vid både bromsning och i fart har nog olika anledningar. |
|
Wilden |
Byt casterstagen i framvagnen. |
| Har nu Varit med bilen på en lyft för att kunna kontrollera ordentligt framvagnen. Har brytit och bänt i allting men hittar inget som kan vara fel. Bromsskivorna är mätta med indikatorklocka och visar på en skevhet om ca:0.2-0-3mm, även bakskivorna. Är det för mycket? | |
|
Av egen erfarenhet vet jag att det krävs ytterst lite skevhet på en skiva för att det ska kunna ge ordentlig obalans. Innan jag bytte mina fram konstaterade vi ett totalkast på upp till 0.2mm, mätt med indikatorklocka. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Hej Pricken! Jag hade samma problem dvs skak utav bara helvete inte bara vid inbromsning.... Byt casterstagen först!! Mina dämpare var helt slut åxå bytte dem samtidigt= helt ny bil, lite fattigare men nöjdare :-) PH |
|
|
Stödlagret kan vara slut! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.