AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.409

Hur byter jag tryckvakt samt kond. fläkt på en -89 730 e32 ?

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Har felsökt p.g.a. att kompressorn vägrar start trots att jag har "tryck" i systemet. Lyckades idag komma fram till att tryckvakten är defekt (leder ej) genom att bygla över.

Kan jag byta den själv eller måste jag lämna bort det med tanke på freonet och trycket?

Det sitter 2 andra givare på samma ställe (en slags behållare/trycktank) vad gör dessa? En av dom "leder" men inte den andra, rätt eller fel?

Skall också byta fläkten till kondensorn, någon som har något tips? tar man ut den neråt? någon som har renoverat sin? min kärvar men snurrar ibland.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

MVH Thomas
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Jag har nu fått igång kompressorn då tryckvakten började fungera efter att ha svalnat.

Undrar fortfarande om de andra givarna "visar" rätt samt hur man tar bort fläkten enklast...

finns det ingen som vet?
svardska
Du måste demontera stötfångarenfram och grillen för att komma åt fläkten.
Den sitter gummiupphängd med 3 muttrar mkt enkelt att ta bort.

Sätt upp fläkten i "bänk" och se till att den sitter ordentligt för den har en hel del lyftkraft. koppla den till 12v

blås rent med tryckluft och dränk sen mittendelen med 556 medans den går.

byt tryckvakterna dom kostar nästan ingenting, BMW eller Elajo(stavning???) har delarna.

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Ok, skall prova att utföra detta under veckan. Fläkten blir spännande att se om jag får igång, läste i ett gammalt inlägg att den kunde vara ganska dyr.

Tack för hjälpen svardska!

MVH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.