|
|
|
|---|---|
|
Har en 530D -00 som är extremt slö, går typ som en gammla mb. Har precis köpt bilen så det vore ju trevligt om den kunde gå lite bättre, den varar aldrig över 4000 rpm innan den växlar och den orkar inte upp i mera än 180km/h vilket känns lite slöt. 0-100 -15sec. Någon som har någon förklar till vad det kan vara? Mvh Rasmus carpe diem | |
| prova å byt bränslefilter omm det inte e gjort. | |
cr |
Jag har för mig att du sa tidigare att turbon var bytt på bilen? Gick den lika dåligt när du provkörde innan köpet eller har det kommit efter det? Det skulle ju kunna vara för lågt laddtryck på turbon om det är fel justerat. Annars som tidigare inlägg säger dieselfilter,luftfilter eller förpump i tanken. Startar den klockrent och går förövrigt bra förutom att den är slö??? MVH Calle |
|
Den startar hur lätt som helst, och går bra med inte ett missljud, men det är som du säger, att det är precis som den laddar för lite. farsan har en 270cdi, och den drar bra mycket bättre på låga varv än denna, och den är totalt orkeslös vid typ 120km/h Turbon är bytt, ska ja vara ärlig så vet ja inte hur han gick riktigt när ja provade den, kollade på så mycket annat och körde i ganska hård trafik, så ja fick aldrig några bra uppfattningar om det, nu har ja kört en del, och tycker bilen går bättre, kan det vara så att en motortvätt som har gjort det. för den är väldigt ren inuti, har även hört mej för att det kan vara westgaten som är öppen eller en vakumslang som skojar med mej, brukade tydligen vara det. Är det nåt som ni har hört? Vill ju verkligen att bilen ska gå bra, folk hånar ju en för man har köpt bmw och inte mb, och det är ju inte så jävla kul.... får ja inte ordning på nu i helgen så blir det verkstad på måndag... nån mer idé nån? Mvh Rasmus |
|
cr |
Enklaste sättet att kolla om turbon inte laddar det den skall är att koppla in en manometer på insuget på en lämplig redan befintlig slang med ett T-stycke. Jag kan inte exakt laddtryck för 530 d motorn men det bör ligga kring 0,8 bar (TDS motorena har 0,8). Någon annan här på forumet kanske har den exakta siffran??? Om slangarna till wastegaten går av eller läcker brukar man få "skenande" laddtryck som följd och eventuellt bättre prestanda. Motortvätt med högtryck brukar kunna ställa till det för givare och annan elektrisk utrustning. I 120 knyck skall en frisk 530 d dra iväg gryt bra. De har dom jag kört gjort. Även i 200 finns det kraft kvar, har aldrig kört fortare än så. MVH Calle |
|
Har ingen sådan mätare någon som har? kan ju inte göra så jäkla mycket själv, ser ju inte vart grejerna tar vägen och det är trångt, annat är det med 240=) denna drar inte grymt i 120, händer inte det minsta, är precis som om den inte har någon turbo, och den varar inte mera än 4200 med sportläget i, vilken växel man än har, har provat och torrvara den(vet att man inte ska, men provade bara!) och då varade den inte mera än 5000, och det var inget varvstopp som gick i, den orkade inte mer. och den gick i 180 och sedan orkade den inte med och gick ner till 160! börjar tappa hoppet nu=( ingen mer som vet vad det kan vara? har kollat bränsle filtret och pumpen, det kommer bränsel innan och efter, så att det räcker. (kom som ur en vattenslang nästan) Mvh Rasmus carpe diem |
|
|
Fick byta trycktransmitter på min 530d Tompa |
|
| Kan kanske vara luftmängdsmätaren, hade liknande problem med min 320d viktigt att den nya mätaren programmeras in i styrenheten annar hjälper det inte bara kunniga BMW verkstäder som fixar det. Åk till en BMW verkstad och låt dom köra en diagnos med sin dator. // P-E | |
|
vad kostade det när ni skulle byta er grejer då? är lite lätt orolig att ja kommer få extrem penningsbrist efter ett besök där en stund, får inte lön fören 10aug... Mvh Rasmus |
|
| Kan inte vara värt att testa ett litet chip för att trolla fram några extra hästar ? testade en enormt pigg cippad 530TD för ett tag sen.. | |
| jo visst, men då ska han gå ordentligt först med, vilket den inte gör nu... | |
|
nu tror jag den går som den ska, någerlunda jarfall. ökade när ja låg i 210, och accar 0-110 på ca 10sek, tog tiden själv så... men det verkar stämma, fast han sotar nåt djävlulskt nu, mota förut, men den kan ju vara lungt körd länge ju, eller nåt. Tack för all hjälp, men ja tror det var en fd motortvätt som har gjort allt, har gått igenom alla kopplingar ja hittade och alla skarvar till turbon, men nu funkar den som den ska tror ja, ska den börja dra ordentligt vid typ 2,500 rpm? mb 270cdi drar ju vid ca 1700? Mvh Rasmus |
|
cr |
Kul att det verkar ha löst sig för dig. MVH CALLE |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.