AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
738

Vibrationer vid svag inbromsning

Ras.mus
Har lite vibrationer vid inbromsning på min 735 -87.

Det visar sig vid halvlös inbromsning. Släpper man upp eller trycker till lite så slutar vibrationerna.

Vad tror ni det är? Kan det att man trycker till resp släpper upp utesluta något?
PE
630
PESK
740iA e32
Vanligt fel på e32:or, antingen bromsskivorna som blivit
skeva eller länkarmsbussningarna på övrestagen (casterstagen)
bara att byta och kolla vad som är boven....börja med
bussningarna, dom är billigast....
Peo
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag hade precis samma problem/symptom på min E32, och det var till att börja med de yttre styrlederna (p-ändan). Jag bytte hela staget med yttre och inre styrled blev av med det till 80%. De återstående 20% fixade jag vid byte av Casterstagen. Se til att du får de hårdare bussningarna från 750 om du byter casterstagen.

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Justera styrsnäckan och se om det blir iaf. lite bättre.
just det symptom som beskrivs tyder enligt mig på bromskivorna.
Bytt på ett flertal som har just det kommande avtagande vibrationsproblemet man mer eller mindr ekan reglera med pedalen.
alltid hjälpt med skivorna (tur ?)

"Två ton annars får det vara för min del"
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Om du får bort skiten kan du väl säga till.
Jag har hållit på i 6 månader med liknande symptom. Bytt skivor 3 gånger, bytt varje jävla länkarm fram.

Vi har nu hittat lite glapp i hjälpstyrarmen.. så vi får se om det hjälper att fixa det.
PE
630
PESK
740iA e32
Har du bytt skivor 3gånger på 6 månader?? Nog måste du
väl ändå innan det misstänka att felet är någon annan stans...
Har du varit i kontakt med någon bilverkstad som är bra på
framvagnar?? Det är ju både enklare och billigare....jag menar
annars har du snart bytt hela framvagnen i delar och det kostar
tid o pengar.....hoppas du finner problemet snart.
Peo
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
satt med liknande problem!
hittade inget glapp nånstanns till en början men precis som bader 6mån tog det att hitta glappet i mittre styrstaget (vid styrsnäckan) 830:- och nu har jag helt vibrationsfria inbromsningar :)
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jo.. jag har haft den både hos BMW (förorenade bil) och haft den hos både den ena och den andra verkstan och klagat.
Det var först när jag bytte däck som jag bad killarna ta en titt som de lokaliserade att hjälpstyramren glappade.

Ska få det fixat och så får vi se om det hjälper.

JAg bytte skivor 3 gånger eftersom skivorna inte vill vara med när det vibbrar. det funkar fint i början.. men efter några ordentliga motorvägsinbromsningar så slog de sig och vibrerade av sig själva.. (garanti)
Ras.mus
Jag lyfte kärran igår och ett stag var där glapp i, stabilisatorstag heter det på mekonomen. 311:-

Får det på tisdag, får se om det hjälper! Annars åker där i nya skivor...
Ras.mus
Nähä, det var inte det staget... Får bli nya bromsar då alltså.

Någon som känner till var man får tag i hyfsade skivor med klossar till ett humant pris? Vad kostar kalaset på bmw?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Innan du slänger ut en massa pengar på bromsar.. så kanske du ska kolla glappet i styrningen.

Jag har också samma fenomen och bytt allt men det vibrerar fortfarande lite ibland.

Var på verkstan och skulle byta lagring till hjälpstyrarmen men den var ok. Efter lite mera felsökning så kom vi fram till att det troligtvis var styrväxeln som glappade eller kanske rattstången. Jag sk sätta igång att justera dessa innan jag slänger ut mera pengar på reservdelar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.