AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
736

tips kopplingsbyte.

Li
27
Linde79
530IAT-01
jag har en 323-96 som jag måste byta koppling på! Är det något speciellt som jag behöver tänka på, såsom verktyg eller liknande?
Tack på förhand//Marcus.

Linde
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Jag har tyvärr inget tips men jag undrar bara hur långt din bil har rullat
så jag vet ungefär när jag kan venta mig att min skall koppling
skall sluta att fungera...
Funkar bra nu men bilen har rullat 16400mil så man vet ju alldrig...

Gött att åka BMW
stefannorr
Jag funderar på byta på min 32o i 97 eftersom man inte kan göra en start från typ stillastående vid rödljus utan att bilen rycker iväg.
Den rycker endast vid start från stillastående,går ibland att försiktigt försiktigt smyga i väg men sällan är något less på att studssa iväg som en amatör,men är inte helt säker på att de är kopplingen,ska lämna in den påBMW så får dom kolla om de ev kan vara något annat hardyskivan,stödlager eller annat! har ingen lust byta koppling för 5500 kr om de sen visar sig att de inte blir bättre,bilen har rullat 10 400 mil sv såld och fullservad.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är nog alldeles omöjligt att säga hur länge en koppling håller i en enskild bil!
Gör du mycket svarta streck i asfalten och kör ofta med fullgasväxlingar får du räkna med "kort" livslängd!

För mig och min 3.0S -72 har kopplingen en gång havererat (troligen pga materialfel i tryckplattans fjäder) efter 10-15000 mil. Den koppling jag har i nu har hållit i 36000 mil och visar inga tendenser till att slira (ens vid "fullgasväxlingar) eller att hugga. Däremot har urtrampningslagret visat tendenser till att snart "ge upp"!

Per L
Att plocka ner lådan är inget enkelt jobb på en E36a, inte för att jag har provat men i Haynes manualen ser det ut att vara många timmars jobb, sen är det ju inte helt gratis att få det gjort på verkstad heller..

Men torxhylsor, lamellcentreringsdon, momentnyckel och MoS2 fett är några av detaljerna som kan behövas, ev nån liten sak för att låsa svänghjulet när kopplingen ska lossas och starkt rengöringsmedel...

Berätta gärna hur krångligt det var när du är klar, och lycka till..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.