AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.477

Vilka tändstift till en 325 e36

Hejsan.
Som rubriken antyder skulle jag vilja veta vilka tändstift man akn köpa till en e35 325 -94, det är ju som bekant m50 motorn i denna bil. Har sökt men inte hittat nåt riktigt bra svar. BMW-orginal kan man alltid köpa men det är ju NGK vad jag har förstått, så då måste man ju kunna köpa nåt NGK-stift på macken. Eller?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går bra att köpa NGK-stift hos annan leverantör än BMW!

De stift som du skall ha heter NGK BKR6EK.
Alternativt kan du med fördel använda NGK BKR6EQUP, som har fyra sidoelektroder och mittelektrod i platina. Dessa stift rekommenderar BMW själva som "longlifestift" (10 000 mils bytesintervall). EQUP sitter monterade i de flesta nya BMW-bilar numer.
EQUP-stiften kostar ca 150 kr/st, men håller mycket längre än vanliga stift...

Kolla priserna på stiften innan du köper dem hos lokala biltillbehörshandlaren. Det är inte osannolikt att BMW är billigast!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ok. Tack så mycket för det snabba och bra svaret Johan B!

Själv har jag dåliga erfarenheter av NGK, rekomenderar Bosch W3CS hårdare stift hittar du inte, top fuel dragsters brukar använda dom=)

[AsT]
Nu ska du inte komma och göra valet svårt min vän :) Är det nån annan som har nån kommentar vilket stift är bäst till min bil
NGK BKR6EK eller Bosch W3CS?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sundqvistsandre, varför skall man ha hårdare stift än de som fungerar bäst till motorn?
Då går motorn bara sämre!

Bosch W3CS motsvaras av NGK B9EVX, men lär bara göra att motorn går sämre och i värsta fall orsaka motorskador och/eller skador på katalysatorn...

Kolla hur de gamla stiften ser ut. Om de har en gråaktig, lätt brunaktig eller lätt rödbrun ton är värmetalet rätt.
Är de helt kritvita är det för varma (mjuka) stift. Är de sotiga är stiften för kalla (hårda).

Om motorn är i originalutförande (otrimmad) och går bra med de stift som är "original", finns det ingen anledning att byta värmetal.
Det gäller att ha RÄTT värmetal på stiften!

Olika personer säger ofta att de har haft problem med ett eller annat tändstiftsmärke, men mina personliga erfarenheter är att NGK-stift (som BMW själva monterar i de flesta bilar numer) aldrig strular.
(Däremot har BOSCH och Champion-stift fungerat mindre bra vid några tillfällen för mig i olika motorer!)

Har man hittat ett tändstift som fungerar bra, bör man hålla sig till det...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bosch Super fyra tycker jag man ska satsa på.
Funkar bra på min bil iaf
Det blir NGK BKR6EK. Du har övertygat mig Johan B.

Mitt superhårda bosch stift va mer ett skämt=)

[AsT]
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
I min istruktionsbok står det att man ska använda Bosch FO 3 DA R eller NKG BC PR 7 ER i mitt fall gäller de en 320 men de står att de gäller både 325 och 320. Ska man köra med 6or eller 7or??? eller ska man ta av o titta som johan B säger.

Ändå när vi är igång....hur många mil håller vanliga stift typ NKG BC PR 7 ER. Och hur mycket kostar dom ca.

//Ville
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.