|
|
|
|---|---|
|
Nu är det nåt jätte skumt tycker jag , va ute o fotade bilen på motorvägen o hade 90 på mätaren tog några bilder o lämnade in de på framkallning men nu när jag har fått de så ser det ut som att bilen står still , alltså fälgarna o allt det där står helt stilla på bilden det va APS bilder om det gör nån skillnad , är det nån som vet varför det blev som det blev ? hur ska jag göra isåfall får att få det att funka Keep Your Distance This is a BMW ;) | |
|
Öka slutartiden på din kamera om det är möjligt, annars är det bara att fota på ... nån bild måste kameran missa ju för det är ju det som sker när bilen ser ut att stå still när du fotar den. Hade samma problem som dig när jag skulle fota en bil ... då ökade jag bara slutar tiden lite grann så fixade det sig. _________________ ///Majk Min bil @ Länk |
|
|
Tjenare! Jag är ingen expert på fotografering, men tidningen Bilsport hade för några nr sedan en "fotoskola" på några sidor där allt förklarades. Minns ej vilket nr det var, men kolla runt på www.bilsport.se så kanske du hittar något. Du behöver inte köra så fort, räcker med 30 km/h, kör på nåt ställe där omgivningen (träd osv) är nära vägen, tex en allé, det ger mer fartkänsla med lägre hastighet. Dessutom är det trevligare att luta sig ut genom rutan och ta bilder när det lgår långsammare! (Har själv testat i 30-40 km/h, det blåser en hel del redan då!). Vad använder du för kamera när du tar bilderna? Lycka till med fotograferingen i framtiden, hoppas att någon mer kunnig också svarar! ___ Killar med kvalitet kör BMW! |
|
|
Precis som Majk säger så är det slutartiden som du ska ställa upp. Om du tänker efter så är det ganska självklart att bilderna blev som de blev. En standardkamera har säkerligen en väldigt kort slutartid (jag kan absolut ingenting om kameror, men jag vet hur dom funkar) och då visas ju endast det som är just då = precis där ekrarna på fälgen är när kameran knäpper. Om du ställer upp tiden lite så hålle kameran öppet längre vilket bidrar till att fälgarna mm hinner röra lite på sig. Dock blir då allting annat som rör sig också suddigt. Om du är darrig på handen så blir allt suddigt. Hej hopp! |
|
|
jag tror inte att det här kameran hade nån sån funktion det va litte mer enklare variant det va inte min så kan inte kolla på det nu , men hur ställer man in slutartiden på en kamera hur ser knappen ut och ifall om kameran inte har denna funktion så är det kört eller ? Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Lättast är väl att kolla i manualen till kameran om det går ... annars blir det nog att ta fler bilder och hoppas på det bästa. Ju högre hastighet som bilen kör i desto större borde ju chansen bli att din bild blir som du tänkt. _________________ ///Majk Min bil @ Länk |
|
|
ska kolla på kameran imorgon få hoppas att man kan ställa in nåt sånt på den . Tack för all hjälp Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Krävs i regel systemkameror för att kunna ändra slutar- och bländartid. Att ta bra kort på rörliga föremål är svårt. Speciellt om dynamiken skall fångas. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Hehe.. Kom till Karlskrona så ska jag fota åt dig.. Länk Denna tog jag på Palles bil. Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
| Micke åker du runt med skitiga fönster ! ;-) | |
Deliq |
>Maxad Om din kamera inte har ställbar slutartid så prova att fotografera när ljuset är sämre. Då kommer kameran (troligtvis) att justera slutartiden till en längre, samt att bländaren åxå öppnar mer (resulterar i ett kortare skärpedjup som gör bakgrunden suddigare) I de flesta "kompaktkameror" utan särskilda bildprogram följs slutartid och bländare åt linjärt enligt principen: mycket ljust --> kort tid + liten bländare, samt lite ljus --> lång tid + stor bländare M V H Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
ahlstedt: Hököga... Hehe, bilden togs när vi var på väg hem från Jönköping på E4:an så bilen hade rullat en 25-30 mil efter tvätt. :-))) Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
|
Glöm inte att slå av blixten om ni testar Deliq's metod. Annars slår de flesta kompaktkameror på blixten och kör med kort slutartid ändå. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
|
Micka nåt i den stilen ville jag att det skulle bli med , men tyvär så hade inte kameran nån slutartid funktion ska kolla med några vänner om de har en bättre kamera som jag kan låna Deliq , bilderna togs ganska sent vid 10 tiden var det tror jag fast iförsig så va blixten på som Fredrik nämnde o det va runt 10 bilder fast inte en enda vart bra ska kolla om jag kan lägga in nån bild så ni kan se hur det vart , hur kan man lägga upp några bilder förresten som länk så ni ser ? Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.