AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.003

Är det bomben, eller?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Har sökt på forumet men inte hittat något riktigt bra svar på mina symptom. Vad tror bromsklubben om detta? Det gäller min E23 745.

Symptom: När bilen är avstängd är bromspedalen helt stum, det går INTE att pressa ner den i golvet. När motorn är igång, kan man pressa ner pedalen väldigt enkelt första 5-6 cm, sedan börjar den hålla emot men släpper efter 2-3 sekunders belastning och går ner i golvet. Det går att pumpa upp något slags mottryck genom att pumpa 4-5 ggr på pedalen, men det går med lite kraft ändå att trampa pedalen i golvet.

När man är ute och kör, så tar inte bromsarna bra, förrän pedalen nästan är i golvet, då nyper de som tusan. Tar jämnt och fint utan pulser i pedalen eller annat.

Bromsvätskenivålampan blinkar till precis när man börjar belasta pedalen.

Åtgärder: Jag har luftat hela systemet ordentligt och bytt bromsbomb till en som jag vet var ok när jag demonterade den från en annan bil för ett halvår sedan. Jag har fyllt på bromsvätska för att kompensera för det som rann ut när jag renoverade de främre oken.

Tror ni likt förbaskat det kan vara bomben? Ska jag prova med en ytterligare? Eller är det huvudcylindern? Känner någon igen symptomen? Jag vet att det liknar bombsjuka mycket, har bytt flera förut... men den här gången är det väldigt skumt.

En sak till, systemet verkar inte bli mätt på bromsvätska. Jag fyller på i 3 cl omgångar i behållaren, och det verkar inte läcka ut någonstans. Det bubblar till och sedan sjunker det lååångsamt undan.

Finns det någon annan del av bromssystemet som drabbas av läckage? Tacksam för alla svar!!
Hejsan!

På min 735'a -88 så kunde man pressa bromspedalen till botten när jag stod still..och så tog den långt ner nästan i botten när jag körde och bromsade...

Mitt problem var Servooljan... =/
Eftersom Styrservo, bromsservo, nivåreglering går på samma olja...lite dumt kanske, men men...

Kan ju vara samma på din, vet inte hur det är på 745'an...
Men om det är samma så är det ju värt ett försök iaf =)

Hoppas det kan vara till nån hjälp...

///Marcus
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Att systemet inte blir mättat har jag med som problem på min 750 , hällt i 4 liter olja , inga pölar på marken och endå sjunker det undan efter några dagar.

Tänkte titta på det nu när motorn håller på och renoveras.

"Två ton annars får det vara för min del"
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Symtomen på trasig bomb brukar vara just att bromslampan blinkar till när man tycker hastigt på bromsen. Dessutom tar inte bromsarna direkt vid hastig inbromsning utan fördröjs ca. en sekund (tills servopumpen arbetat upp tryck). Denna fördröjning tyckte iaf jag var mycket otäck.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Det låter ju PRECIS som om det är bomben som krånglar... igen!! Jag har funderat på om det kan vara så att det har gått luft i servosystemet? Någon som har någon erfarenhet av det? Dvs. att det ligger luft i matarslangarna till hjälpcylindern?

Luftning av servosystem går väl till som så att man pallar upp bilen och ger fullt utslag på servon typ 15 ggr, eller är det någon som har en bättre metod?
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Jag känner att jag har liknande problem och beslutat mej för att byta bomb. Tänkte ge mej på att byta den nästa vecka. Finns det någon som har bytt bomb på en 750 -32? Det skulle vara fint med lite tips så man kunde spara lite tid och nerver.

Felix
Hej på er.
Jag bytte min bomb igår och nu behöver jag bara "nysa" på pedalen så är det stopp.
Jobbet tog en halvtimme ungefär men det värsta var ju att pumpa upp trycket nr jag satt dit den nya,,,,,blev lite trött i benet efter ca 100 trampningar.
Men nu kan jag pallnita i alla fall om nåt blåbär bromsar framför mig.Tidigare ville jag nog ha 100 meter till framförvarande bil i fall att.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.